середа, 25 березня 2015 р.

З досвіду роботи вчителя фізики Лопушанського Михайла Олексійовича



З досвіду роботи вчителя фізики

ЗШ І – ІІІ ст. с. Хащувате

Лопушанського Михайла Олексійовича

       Мета моєї педагогічної діяльності: формування освіченої, самодостатньої особистості, людини, яка володіє достатнім запасом сучасних знань та вмінь, застосовує їх в практиці життя, і, що найголовніше, постійно їх поновлює.
      Проблема, над якою працюю:   
Формування почуття успіху на уроках фізики, 
з метою активізації пізнавальної діяльності учнів. 
Почуття успіху – річ відносна, для кожного учня є своя « планка успіху», тому навчання є особистісно орієнтованим. Потрібно визначити на що здатен кожен учень у даний момент. Якщо людина відчуває емоційний підйом, радість від успіху, це стимулює прагнення до пізнання, до нових, повніших і глибших знань, стає основою позитивного відношення до навчання. Активізація пізнавальної діяльності учня без почуття успіху не тільки важка, але й практично неможлива. Учень повинен бути впевнений в собі, своїх силах, в подальшій перспективі своєї діяльності, в тому , що труднощі можна подолати, а учитель повинен мати педагогічний оптимізм — віру в учня, в його пізнавальні сили, уміння своєчасно побачити і підтримати слабкі, ледве помітні паростки пізнавального інтересу і тим спонукати бажання дізнаватися, вчитися.
   На початку уроку я чітко формулюю завдання уроку,  пояснення матеріалу підтверджую доказовими матеріалами (для цього використовую експеримент та ІКТ), правильно будую структуру уроку, використовую в процесі навчання різноманітні самостійні роботи, творчі та випереджуючі завдання — все це стимулює розвиток пізнавального інтересу.  Намагаюся, щоб учні переживали  позитивні емоції (радість при оволодінні досконалішими способами діяльності, відчуття успіху при глибшому пізнанні світу, відчуття власної гідності і т. д.), які сприяють підтримці і розвитку їх інтересу до предмету.
       Тому на початку вивчення фізики, чи теми цікавим матеріалом  привертаю увагу учнів постановкою питання та спрямовую їх думку на пошук відповіді. Цей матеріал повинен вимагати діяльності уяви в поєднанні з вмінням використовувати отриманні знання. Прикладом такого  матеріалу та завдань є розповіді-загадки, задачі-жарти, кросворди з вивченої теми. Також використовую художню та історичну літературу для ознайомлення учнів з біографією видатних вчених. Або створення фантастичних ситуацій, наприклад, опис світу, в якому відсутні сила тяжіння чи тертя або змінена вісь нахилу   обертання Землі.  Подібні запитання  часто складають самі учні, і це підвищує їх цінність.  Використання такого матеріалу потребує мінімуму витрати часу, але  вносить в урок емоційний, яскравий момент.
   Часто цікавий матеріал  використовую при створенні проблемної ситуації.  Наприклад: проведення цікавих дослідів -  1+1 ≠2 (додавання сил по 1Н, які діють під різними кутами); повідомлення учням фактів, які вражають своєю несподіваністю; підготовка учнями рефератів та доповідей; виготовлення саморобних приладів, таблиць, схем;  розгляд  головоломок, хитромудрих питань, цікавих оповідань та задач, парадоксів; домашнє завдання, пов’язане з відшукуванням приказок, прислів’їв про явища, які вивчались на уроках. Цікавий матеріал  використовую, як своєрідну розрядку напруженої обстановки в класі при поясненні великого за обсягом або об’єктивно важкого навчального матеріалу. Спільно з учнями відшуковуємо матеріал на опис того чи іншого фізичного явища чи події  в художній літературі.
    В процесі викладання фізики залучаю учнів та їх батьків до   виготовлення саморобних  приладів та установок, а також використовую відеозаписи демонстрацій та дослідів на компютері.  Звичайно, такі методи  не можуть замінити промислові установки які відсутні в школі  і це погіршує процес пояснення та розуміння матеріалу.
    Важливу роль для активізації навчальної діяльності на уроках відіграють форми організації навчальної діяльності учнів.  В своїй практиці використовую колективні, групові, індивідуальні форми роботи.  Подобається використовувати в роботі таку інноваційну технологію, як «Ажурна пилка» (« Мозаїка»). Це дає змогу учням за короткий проміжок часу засвоїти великий обсяг матеріалу.
    Поряд з традиційними методами застосовую інноваційні, наприклад метод проектів, ігри – змагання,  вільні дискусії, дослідницькі методи. В результаті метода проектів учнями створено ряд тематичних мультимедійних презентацій, які розширюють знання учнів з різних  розділів фізики. Довготривалим проектом є випуск предметної газети «Фокус», яка несе інформацію учням про сучасні досягнення та проблеми фізики. Щорічно учні 9-11 класів залучені до проекту-практикуму: «Енергоощадність у побуті: шляхи реалізації та проблеми».
             Велике значення в сучасній освіті мають інформаційно – комунікативні технології навчання.   Застосовую комп’ютерну підтримку уроку фізики, це: відео- та анімаційні фрагменти – демонстрації фізичних явищ, класичних експериментів, технічних додатків; задачі для самостійної та групової роботи зі зразками розв’язувань; включення до уроку історичного й додаткового матеріалу; анімаційні малюнки, логічні схеми тощо, які використовуються в процесі пояснення, закріплення, систематизації того, що вивчається.
   Характерною рисою в моїй роботі є проведення фізичних диктантів. Під час вивчення нової  теми з метою діагностики рівня  її засвоєння проводжу диктанти    на знання явищ, законів, формул, фізичних величин. Також фізичні диктанти застосовую після вивчення теми з метою з’ясування готовності учнів до написання контрольної роботи. Протяжність диктанту 5-10 хвилин. Кількість питань 12 і більше.  Текст повинен бути простим, доступним для сприйняття, який вимагає коротку відповідь. Пауза між питаннями повинна бути достатня для того, щоб учні могли записати відповідь.  Перевірити роботу можуть або самі учні (самоконтроль), або сусід по парті (взаємоконтроль) по заданому зразку на дошці або на екрані, або перевіряю особисто.
    Також цікавою формою перевірки знань учнів є розгадування кросвордів або складання їх, розгадування або складання ребусів. Складання ребусів та кросвордів часто практикую для домашніх робіт за бажання учнів.
     Під час вивчення фізики пов’язую  її  з іншими науками: математикою в першу чергу, хімією, біологією, історією, географією, навіть з музикою та образотворчим мистецтвом, літературою тощо. Останнім часом залучаю учнів до створення синквейнів на фізичні терміни, означення, закони. Це вчить дітей коротко і чітко формулювати свою думку, узагальнювати знання.
      Під час опитування, з метою урізноманітнення індивідуального опитування та одночасно навчити школярів мислити а також закріпити матеріал, застосовую гру «Фізичний футбол». Один учень ставить питання і вказує кому воно адресоване («дає пас»). Учень який дає відповідь ставить питання наступному і т. д. Це дає змогу за короткий час визначити рівень оволодіння фактичним матеріалом.
    В роботі використовую завдання для проведення домашнього експерименту. Цей вид роботи дає змогу залучити до діяльності і самих інертних учнів.
   Викладання матеріалу пов’язую з безпекою життєдіяльності, учні отримують знання,  як в побуті вийти з небезпечних ситуацій та запобігти їм.
     За власний кошт і власними силами під час відпустки зробив ремонт у  фізичному кабінеті, який до цього не використовувався у НВП понад 5 років. В цьому році забезпечив живлення робочих учнівських місць напругою 4В та 6В. Кабінет використовую у процесі вивчення школярами основ фізичних наук, фізичного практикуму, що сприяє умінню учнів оперувати набутими знаннями, поєднуючи теорію з життєвою практикою.
    Три роки очолюю РМО учителів фізики.  Надаю методичну  допомогу колегам у підготовці до уроків та семінарів. В 2013-2014 н. р. брав участь у роботі   міжрегіонального семінару – практикуму  учителів Гайворонського, Голованівського, Ульянівського та Вільшанського районів на базі шкіл Голованівського району. Ця зустріч відбулася за ініціативи районного методичного кабінету відділу освіти, збагатила учасників як теоретично так і в практичному аспекті.
 В 2011 році провів районний семінар учителів фізики на тему «Ефективність застосування проектної діяльності та ІКТ під час вивчення фізики». Досвід презентований на даному семінарі використовується учителями району не лише на уроках а й в підготовці учнів  учасників МАН, які посідають призові місця на обласному рівні.
В минулому навчальному році підготував слухача МАН – переможця районного етапу, яка в силу суб’єктивних обставин не змогла взяти участь у захисті робіт на обласному рівні. 
  Веду майстер - клас: "Формування почуття успіху в учнів під час вивчення фізики" та консульпункт з питань удосконалення навчально-виховного процесу. Тема консультпункту: «Підготовка обдарованих дітей до участі у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня». Перший  в районі з учнями школи взяв участь у Всеукраїнському фізичному конкурсі «Левеня» з часу його заснування. На засіданнях РМО популяризував серед учителів даний конкурс (на той час Інтернет – ресурсу в районі ще не було, а  інформація про конкурс поширювалася у фахових виданнях, які на жаль виписують не всі педпрацівники).
 Результатом роботи є щорічні призери ІІ етапу Всеукраїнської  олімпіади з фізики та призери ІІІ етапу в 2008, 2009, 2011, 2013 роках.

Немає коментарів:

Дописати коментар