математики та інформатики
ЗШ І-Ш ступенів № 1 м.
Гайворон
Мєха Сергія Анатолійовича
Проблема, над якою
працює вчитель:
«Формування предметних компетенцій шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій на
уроках інформатики та математики»
Мєх С.А. навчає колег практичному застосуванню
Ознакою
часу, в якому ми живемо, є лавинне нагромадження інформації та бурхливий
розвиток мікроелектронної техніки. Наша цивілізація нестримно прямує до
комп’ютерної ери. Відбувається перехід до інформаційних технологій, тобто до
широкого застосування комп’ютерів і програмного забезпечення у виробництві,
управлінні, науці, освіті, медицині, торгівлі, банківській справі тощо. Не
секрет, що ключем до оволодіння багатьма сучасними спеціальностями є уміння
користуватися комп’ютером.
Актуальність
теми в першу чергу пов'язана з тим, що останнім часом накопичене велика
кількість комп'ютерних продуктів учбового призначення різної спрямованості і
змісту, проте не існує методики їх практичного використання в шкільному
учбовому процесі.
Створення
методичної бази для використання учбових комп'ютерних продуктів дуже важливе. У
концепції Міністерства освіти указується, що специфічною особливістю
комп'ютеризації школи є необхідність постачання комп'ютерів разом з прикладними
програмами. Ці програми не слід замикати тільки на одному предметі -
інформатиці.
Вони
повинні охоплювати всі основні шкільні дисципліни (фізику, хімію, географію,
математику, біологію і ін.), оскільки таким чином можна хоч би частково
компенсувати недолік учбової техніки і наочної допомоги.
Комп’ютер
може бути використаний на різних етапах навчання математики, і це використання
засноване насамперед на його графічних і обчислювальних можливостях. Суттєвою
дидактичною особливістю навчання за допомогою комп’ютера є встановлення
безпосередніх діалогів між учнем і комп’ютером, або трикутника учень –
комп’ютер – учитель, які допомагають розібратися в труднощах, що виникають у
процесі вивчення предмета, уникаючи стресових ситуацій, організувати самостійне
розв’язування задач, і дозволяють вчителеві спостерігати та контролювати
якісний стан навчання
Застосування
комп’ютерів у викладанні математики породжує нові форми навчання, специфічний
навчальний зміст, нові цілі, що веде до появи інтегрованих між предметних
комп’ютерних курсів, нових підходів до організації навчання та процесу
формування знань, умінь та навичок учнів.
Досвід
показує, що при вивченні окремих тем шкільного курсу математики можна
використовувати широке коло прикладних програм.
Прикладні
програми загального призначення, що є складовою частиною операційної системи
Windows, або MS Office. Це насамперед Word, Paint, Excel, PowerPoint,
Калькулятор, програмне середовище Turbo Pascal.
Демонстраційні
програми, в яких спочатку подається виклад необхідної теорії, а потім
наводяться приклади розв’язування задач. До таких навчальних програм можна
віднести електронний навчально-методичний комплект «Алгебра 7-9 клас»,
програмний засіб навчального призначення «Геометрія 7-9 клас»,
програмно-методичний комплекс навчального призначення «Математика, 5-6 клас»
для загальноосвітніх закладів.
Контролюючі
програми, в яких закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок учнів. За
їхньою допомогою можна дати консультацію учню, вказати на допущені помилки,
виправити ти відповідь, підказати, і в разі потреби зробити аналіз наявних знань
та умінь.
Для
здійснення якісного контролю і корекції знань програмою можна передбачити
багатоваріантність у межах заданого типу вправ, які, в свою чергу, мають бути
різнорівневими, що відповідають ідеї диференціації навчання. .
Обчислювальні
програми призначені для проведення обчислень. Застосування цих програм на
уроках-практикумах дозволяє проводити найпростіші обчислювальні експерименти,
які допомагають осмислити та краще зрозуміти суть теорії та проілюструвати її
застосування до розв’язування практичних задач.
Тренуючи
програми розраховані на формування стійких зв’зків між знаннями і навичками
шляхом повторення та практичного підкріплення.
Дослідницькі
програми призначені для самостійної
творчої діяльності учня. До них слід віднести дослідження математичних
моделей за допомогою вивчення властивостей функцій, диференційних рівнянь тощо.
Розгляд математичних моделей у навчальному процесі виховує уміння проникати в
суть явищ природи, помічати закономірності в навколишньому світі.
Слід
відзначити, що багато навчальних програм неможливо віднести до якого-небудь
одного типу внаслідок органічного поєднання в них ознак і функцій різних типів
навчальних програм. Так до складу програмно-педагогічних засобів (ППЗ) можуть
входити демонстраційні, генеруючи, контролюючі модулі тощо.
Серед
них є ППЗ, розраховані на зменшення часу спілкування учня і вчителя або й на
навчання без вчителя, і ППЗ, розраховані на якомога інтенсивніше спілкування
учня і вчителя за рахунок ефективного використання засобів комп’ютера, звільнення
учнів від необхідності витрачати час на виконання технічних, рутинних операцій,
коли вони практично не спілкуються з учителем
Проблема
в тому, щоб знайти ефективне поєднання обох напрямків використання ППЗ.
Перелік програмного
забезпечення,
що використовується вчителем Мєх С.А. на уроках математики:
1.
|
Gran
2D
|
Freeware
|
2.
|
Graphics
|
Freeware
|
3.
|
Бібліотека
електронних наочностей «Геометрія 7-9 клас»
|
ліцензійна
|
4.
|
Математика
5-11
|
Freeware
|
5.
|
Набір
навчальних програм з алгебри “Pilot”
|
Freeware
|
6.
|
Бібліотека
електронних наочностей «Алгебра 7-9 клас»
|
ліцензійна
|
7.
|
Бібліотека
електронних наочностей «Геометрія 7-9 клас»
|
ліцензійна
|
8.
|
Тестова
програма “My test”
|
Freeware
|
9.
|
«Сходинки
до інформатики» (1-5 кл)
|
Freeware
|
10.
|
«Скарбничка
знань»
|
Freeware
|
Мєх
Сергій Анатолійович, вважаючи актуальною проблему інформатизації навчального
процесу, при викладанні математики використовує комп’ютерні технології. Серед
існуючих комп’ютерних засобів навчання впроваджує: презентації, електронні
енциклопедії, програми-тренажери, програмні системи контролю знань, електронні
підручники.
Використання
електронних програмних засобів дозволяють вчителю реалізувати:
1.
використання одночасного матеріалу різних рівнів складності, здійснюючи
диференційований підхід;
2.
підвищення мотивації навчальної діяльності за рахунок мультимедійних
технологій, анімаційного супроводу;
3.
забезпечення поліваріативності, різнорівневості діагностичних завдань.
Під
час вивчення нового матеріалу з інформатики крім власних презентацій з метою
виховання у учнів вміння самостійно здобувати знання використовувалися
відеоуроки.
Широко
застосовую створення проблемних ситуацій, що активізує учнів та спонукає їх до
вивчення матеріалу.
Використовуючи
програму NetOpSchool на уроках інформатики під час демонстрації практичної
роботи з різними комп’ютерними програмами надаю можливість кращим учням
проводити практичні демонстрації. Широко використовую випереджувальне домашнє
завдання для сильних учнів.
У
своїй роботі в різній мірі в залежності від теми уроку та рівня підготовленості
учнів використовую наступні методи:
а)
пояснювально-ілюстративний (розповіді лекція, пояснення; робота з підручником і
демонстрації та ін.);
б)
репродуктивний (відтворення знань і способів дій, діяльність за алгоритмом,
програмою);
в)
проблемний виклад;
г)
частково-пошуковий або евристична бесіда;
д)
дослідницький метод.
Мєх
Сергій Анатолійович активний член клубу творчо працюючих вчителів математики. Своїм
кредом вважає такі слова: «Щоб бути гарним учителем, треба любити те, що
викладаєш і любити тих, кому викладаєш».
Любов
до своєї професії Сергій Анатолійович успадкував від матері, тому математика і
інформатика стали частиною його життя. Учитель один з перших в районі зрозумів,
що застосування комп’ютерних технологій навчання в шкільній практиці дає один
із шляхів перебудови шкільної освіти.
Сергій
Анатолійович для своїх колег проводить майстер-класи. Основними своїми
завданнями він передбачає:
-
передачу свого досвіду шляхом прямого і коментованого
показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності;
-
спільне відпрацювання своїх методичних підходів і
прийомів вирішення поставленої проблеми;
-
рефлексію власної професійної майстерності слухачами
майстер-класу;
-
надання допомоги слухачам у визначенні завдань
саморозвитку і формуванні індивідуальної програми самоосвіти та
самовдосконалення.
Впроваджуючи
свій досвід, для членів клубу підготував питання:
-
«Організація самостійної роботи учнів за допомогою
комп’ютера»;
-
«Використання тестових оболонок для повторення та
контролю знань»;
-
«Використання можливостей презентацій на різних етапах
уроку»;
-
«Педагогічні програмні засоби».
Сергій
Анатолійович у постійному пошуку. Члени
клубу цінують його наукове, методичне, особистісне, естетичне, людське
вдосконалення і переймають його досвід.
Мєх С.А. навчає колег практичному застосуванню
інформаційно-комунікаційних
технологій на уроках математики.
|
Переможці:
Районна
олімпіада з комп’ютерних технологій
Кушнір
Вадим (11 клас) – І місце
Кравчук
Марина (10 клас) – ІІІ місце
Районна
олімпіада з інформатики
Кравчук
Марина (10 клас) – І місце
Районний
конкурс «Оператор ПЕОМ»
Кравчук
Марина (10 клас) – ІІІ місце
Бєла Діана (8 клас) – І місце
Кучерява
Юлія (5 клас) – І місце
Немає коментарів:
Дописати коментар