Гра
не є пустою забавою, це сенс життя дитини, її творча діяльність потрібна для її розвитку. У грі дитина живе і
сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя.
К.
Ушинський
Укладач:
Мєх Ігор Анатолійович –
вчитель математики Гайворонської загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів № 3 (нині № 2).
З М І С Т
1.
|
Передмова
|
1
|
2.
|
Урок №1.
Чотирикутники
|
2
|
3.
|
Урок №2.
Подільність чисел
|
4
|
4.
|
Урок №3.
Додавання та віднімання звичайних дробів
|
6
|
5.
|
Урок №4.
Множення звичайних дробів
|
8
|
6.
|
Урок №5.
Відношення та пропорції
|
9
|
7.
|
Урок №6.
Круглі тіла
|
11
|
8.
|
Урок №7.
Напрями та числа
|
12
|
9.
|
Урок №8.
Додавання та віднімання раціональних чисел
|
13
|
10.
|
Урок №9.
Множення і ділення раціональних чисел
|
16
|
11.
|
Урок №10.
Рівняння
|
18
|
12.
|
Використана
література
|
20
|
Питання зацікавлення учнів 6-го класу математикою є важливим. Учні такого віку дуже люблять ігрові
уроки.
Після закінчення вивчення певної теми проводжу ігрові уроки. До них добираю цікаві завдання
та завдання підвищеної складності.
Учням такі уроки дуже подобаються і
вони з нетерпінням чекають наступних.
Правила проведення ігрових уроків
такі. Учні класу об'єднуються у команди по 5—6 осіб так, щоб у кожній з них були учні з різним рівнем навчальних досягнень,
інакше не буде цікавої боротьби під час гри.
У класі кожна команда групується навколо одного
столу. Команди обирають капітанів.
Гра починається з розминки — усних запитань з даної
теми. Команда обговорює запитання, але відповідь
дає капітан. Якщо перша відповідь правильна, команда отримує один бал і
переходить до наступного запитання.
Якщо ні — відповідь дає інша команда
і т.д.
Після розминки починається
основна частина
уроку-гри. Капітани в учителя отримують завдання (для всіх команд однакові), записані на аркушах, які виконують разом з іншими членами команди. Якщо завдання виконано, то капітан приносить розв'язання вчителю (також записане на аркуші). За правильні відповіді команди отримують зірочки, вирізані з кольорового
паперу, які вони збирають у конверт. Команда,
яка виконає завдання першою, отримує червону
зірочку (5 балів), другою — синю (4
бали), третьою — зелену (3
бали), четвертою — жовту (2 бали), п'ятою
— чорну (1 бал). За правильну відповідь на запитання розминки
команда отримує чорну зірочку (1 бал).
Після того як команди виконають
перше завдання, отримують друге і т. д. По
закінченню гри капітан приносить учителю конверти із зірочками. Перемагає та команда, яка набере найбільшу кількість балів.
Членів команди-переможниці вчитель «нагороджує» високими оцінками.
Оскільки це система ігрових уроків,
то результати кожної гри фіксуються і в кінці
року називають команду, яка набрала найбільшу кількість балів за навчальний
рік.
До вашої уваги фрагменти уроків з даної книги.
УРОК №1
Тема. Чотирикутники.
1. Розминка.
1. Які прямі називають перпендикулярними?
2. Які прямі називають паралельними?
3. Чому дорівнює площа прямокутника?
4. Чому дорівнює площа паралелограма?
5. Чому дорівнює площа трикутника?
2.Скільки трикутників зображено на малюнку?
3. Площа прямокутника дорівнює 640 м2, а д жина однієї
сторони — 40 м. Знайти площу квадрата, периметр якого дорівнює периметру прямокутника.
4. Від квадратного аркуша паперу площею 1 дм2 відрізали квадрат зі стороною 5 см. Знайти площу фігури, яка утворилася.
5.
Чи є серед
прямокутників з площею 32 см2
такий, який можна поділити на два рівних квадрати?
6.
Який з
паралелограмів зі сторонами 4 см і 8 см має найбільшу площу? Обчислити її.
Як називають такий паралелограм?
7.
З ділянки площею 4 а зібрали 3400 кг буряків, з ділянки площею 4 а — 4800 кг, а з ділянки площею 6 а — 5300 кг. Визначити середній урожай буряків з одного
ара.
Відповіді.
2. 6 трикутників.
3. 784 м2.
4.
75 см2.
5. Так,
його сторони 8 см і 4 см.
6. Прямокутник,
його площа 32
см2.
7. 900
кг/а.
УРОК №2
Тема. Подільність
чисел.
1. Розминка.
1. Які числа називають простими?
2. Які числа називають складеними?
3. Ознака подільності на 5.
4. Ознака подільності на 3.
5. Ознака подільності на 9.
2. Написати п'ять двоцифрових чисел, які діляться на 2 і 3. На
яке ще число діляться ці числа?
3.
У числі 7030605 усі нулі замінити однією і тією самою
цифрою так, щоб одержане число ділилося на 9. Записати
всі можливі варіанти.
4. Знайти
серед чисел виду Зn + 1 три
числа, кратні 5.
5.
Замінити зірочки
цифрами так, щоб рівність була правильною:
6.
Ішло 7 старців, несло по 7 ціпків, на кожному ціпку по 7 мішків, у кожному мішку по 7 кішок, у кожної кішки по 7 кошенят. Скільки всього кошенят?
7.
Для подарунків
дітям купили 80 апельсинів, 240 цукерок і 320
горіхів. Яку найбільшу кількість однакових подарунків можна зробити? По скільки апельсинів, горіхів і цукерок буде в кожному подарунку?
Відповіді.
2. Наприклад,
24;
36; 48; 54; 60. Числа діляться на 6.
3. а) 7 232 625; б) 7 535 655; в) 7 838 685.
4. а) n = 3, 3n + 1= 9 + 1 = 10;
б) n
=
8,
3n +
1 = 25;
в) n
= 18, 3n + 1 = 55;
г) n = 13, 3n + 1 = 40.
7. Подарунків — 80, апельсинів — 1, цукерок — З, горіхів — 4.
УРОК №10
Тема. Рівняння.
1.
Розминка.
1. За яких умов частка є додатним числом?
2. Як перенести доданки з однієї частини рівняння
в іншу?
3. Що називають рівнянням?
4. Які доданки називають подібними?
5. Що означає «звести подібні доданки»?
2. Розв'язати рівняння .
3. Задумане число зменшили в два рази, до результату додали 19. Одержали 37. Яке число задумали?
4. Знайти корінь рівняння .
5.
Чи є серед чисел 0,1, 3, 5, 7 і 9 розв'язок рівняння ?
6. За записами рівняння відновити початкове:
а) □ □ □ = 30,
х = 90 - 30,
х = 60;
х = 90 - 30,
х = 60;
б) □ □ □ = 90,
х = 90 - 60,
х = 30.
х = 90 - 60,
х = 30.
7. Віктор запитав Дмитра: «Скільки тобі років?». Дмитро відповів: «Якби кількість
моїх років збільшити в 4 рази, потім зменшити на 16, то
було б 20
років». Скільки років Дмитру?
Відповіді.
2. -0,7.
3. 36.
4. 1; 4.
5. Так, це число 7.
6. а) 90 - х = 30.
б) х + 60 = 90.
7. 9 років.
Література
1. Коваленко
В.Г. Дидактические
игры на уроках математики: Кн. для учителя. — М.:
Просвещение,
1990.
2. Депман И.Я., Виленкин Н.Я. За страницами учебника математики.
— М.:
Просвещение,
1989.
3. Лоповок
Л.М. Математика на досуге. — М.: Просвещение, 1981.
4. Спиваковым А. С.
Игра
— это серьезно. — М.: Просвещение, 1981.
5. Богданович М.В. Математичні
джерельця. —
К.: Веселка, 1988.
6. Нагибин Ф.Ф., Канин Е.С. Математическая шкатулка. — М.: Просвещение,
1988.
7. Конфорович А.Г. Добрий день,
Архімеде! — К.: Молодь, 1968.
8. Литвиненко Г.М., Возняк Г.М. Математика: Підруч. для 6 кл. серед, шк. — К.: Освіта,
1996.
Немає коментарів:
Дописати коментар