понеділок, 30 березня 2015 р.

Ігрові уроки з математики, 6 клас





Гра не є пустою забавою, це сенс життя дитини, її творча діяльність  потрібна для її розвитку. У грі дитина живе і сліди цього життя глибше залишаються в ній, ніж слід дійсного життя.
К. Ушинський





Укладач:
Мєх Ігор Анатолійович – вчитель математики Гайворонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 3 (нині № 2).




З М І С Т

1.       
Передмова
1
2.       
Урок №1. Чотирикутники
2
3.       
Урок №2. Подільність чисел
4
4.       
Урок №3. Додавання та віднімання звичайних дробів
6
5.       
Урок №4. Множення звичайних дробів
8
6.       
Урок №5. Відношення та пропорції
9
7.       
Урок №6. Круглі тіла
11
8.       
Урок №7. Напрями та числа
12
9.       
Урок №8. Додавання та віднімання раціональних чисел
13
10.   
Урок №9. Множення і ділення раціональних чисел
16
11.   
Урок №10. Рівняння
18
12.   
Використана література
20

Питання зацікавлення учнів 6-го класу матема­тикою є важливим. Учні такого віку дуже люблять ігрові уроки.
Після закінчення вивчення певної теми прово­джу ігрові уроки. До них добираю цікаві завдання та завдання підвищеної складності. Учням такі уроки дуже подобаються і вони з нетерпінням чекають на­ступних.
Правила проведення ігрових уроків такі. Учні кла­су об'єднуються у команди по 5—6 осіб так, щоб у кожній з них були учні з різним рівнем навчальних досягнень, інакше не буде цікавої боротьби під час гри. У класі кожна команда групується навколо од­ного столу. Команди обирають капітанів.
Гра починається з розминки усних запитань з даної теми. Команда обговорює запитання, але відповідь дає капітан. Якщо перша відповідь пра­вильна, команда отримує один бал і переходить до наступного запитання. Якщо ні відповідь дає інша команда і т.д.
Після розминки починається основна частина уроку-гри. Капітани в учителя отримують завдання (для всіх команд однакові), записані на аркушах, які виконують разом з іншими членами команди. Якщо завдання виконано, то капітан приносить розв'язання вчителю (також записане на аркуші). За правильні відповіді команди отримують зірочки, вирізані з ко­льорового паперу, які вони збирають у конверт. Ко­манда, яка виконає завдання першою, отримує чер­вону зірочку (5 балів), другою синю (4 бали), тре­тьою зелену (3 бали), четвертою жовту (2 бали), п'ятою чорну (1 бал). За правильну відповідь на запитання розминки команда отримує чорну зіроч­ку (1 бал).    
Після того як команди виконають перше завдан­ня, отримують друге і т. д. По закінченню гри капі­тан приносить учителю конверти із зірочками. Пе­ремагає та команда, яка набере найбільшу кількість балів. Членів команди-переможниці вчитель «наго­роджує» високими оцінками.
Оскільки це система ігрових уроків, то результа­ти кожної гри фіксуються і в кінці року називають команду, яка набрала найбільшу кількість балів за навчальний рік.

До вашої уваги фрагменти уроків з даної книги.

УРОК 1
Тема. Чотирикутники.
1. Розминка.
1.    Які прямі називають перпендикулярними?

2.    Які прямі називають паралельними?
3.    Чому дорівнює площа прямокутника?
4.    Чому дорівнює площа паралелограма?
5.    Чому дорівнює площа трикутника?

2.Скільки трикутників зображено на малюнку?
3. Площа прямокутника дорівнює 640 м2, а д жина однієї сторони — 40 м. Знайти площу квадра­та, периметр якого дорівнює периметру прямокут­ника.
4. Від квадратного аркуша паперу площею 1 дм2 відрізали квадрат зі стороною 5 см. Знайти площу фігури, яка утворилася.
5.    Чи є серед прямокутників з площею 32 см2 такий, який можна поділити на два рівних квад­рати?
6.    Який з паралелограмів зі сторонами 4 см і 8 см має найбільшу площу? Обчислити її. Як називають такий паралелограм?
7.    З ділянки площею 4 а зібрали 3400 кг буряків, з ділянки площею 4 а — 4800 кг, а з ділянки площею 6 а — 5300 кг. Визначити середній урожай буряків з одного ара.
Відповіді.
2.     6 трикутників.
3.     784 м2.
4. 75 см2.
5.     Так, його сторони 8 см і 4 см.
6.     Прямокутник, його площа 32 см2.
7.     900 кг/а.
УРОК  2
Тема. Подільність чисел.
1. Розминка.
1.    Які числа називають простими?
2.    Які числа називають складеними?
3.    Ознака подільності на 5.
4.    Ознака подільності на 3.
5.    Ознака подільності на 9.
2. Написати п'ять двоцифрових чисел, які діляться на 2 і 3. На яке ще число діляться ці числа?
3.    У числі 7030605 усі нулі замінити однією і тією самою цифрою так, щоб одержане число ділилося на 9. Записати всі можливі варіанти.
4. Знайти серед чисел виду Зn + 1 три числа, кратні 5.
5.    Замінити зірочки цифрами так, щоб рівність була правильною:
 


 
6.    Ішло 7 старців, несло по 7 ціпків, на кожному ціпку по 7 мішків, у кожному мішку по 7 кішок, у кожної кішки по 7 кошенят. Скільки всього коше­нят?
7.    Для подарунків дітям купили 80 апельсинів, 240 цукерок і 320 горіхів. Яку найбільшу кількість однакових подарунків можна зробити? По скільки апельсинів, горіхів і цукерок буде в кожному пода­рунку?
Відповіді.
2.     Наприклад, 24; 36; 48; 54; 60. Числа діляться на 6.
3.     а) 7 232 625;  б) 7 535 655;  в) 7 838 685.
4.      а)  n = 3,  3n + 1= 9 + 1 = 10;
б)  n = 8,  3n + 1 = 25;
в)  n = 18, 3n + 1 = 55;
г)   n = 13, 3n + 1 = 40.

7.     Подарунків — 80, апельсинів — 1, цукерок З, горіхів 4.


УРОК  10
Тема. Рівняння.
1. Розминка.
1. За яких умов частка є додатним числом?
2.    Як перенести доданки з однієї частини рівнян­ня в іншу?
3.    Що називають рівнянням?
4.    Які доданки називають подібними?
5.    Що означає «звести подібні доданки»?
2. Розв'язати рівняння .
3. Задумане число зменшили в два рази, до резуль­тату додали 19. Одержали 37. Яке число задумали?  
4. Знайти корінь рівняння .
5.    Чи є серед чисел 0,1, 3, 5, 7 і 9 розв'язок рівнян­ня ?
6. За записами рівняння відновити початкове:
а) □ □ □ = 30,
х = 90 - 30,
х = 60;
б) □ □ □ = 90,
х
= 90 - 60,
х = 30.
7. Віктор запитав Дмитра: «Скільки тобі років?». Дмитро відповів: «Якби кількість моїх років збільши­ти в 4 рази, потім зменшити на 16, то було б 20 років». Скільки років Дмитру?
Відповіді.
2. -0,7.
3. 36.
4. 1; 4.
5. Так, це число 7.
6. а) 90 - х = 30.
б) х + 60 = 90.
7. 9 років.




Література
1.  Коваленко В.Г. Дидактические игры на уроках матема­тики: Кн. для учителя. М.: Просвещение, 1990.
2.  Депман И.Я., Виленкин Н.Я. За страницами учебника математики. М.: Просвещение, 1989.
3.  Лоповок Л.М. Математика на досуге. — М.: Просвеще­ние, 1981.
4.  Спиваковым А. С. Игра — это серьезно. — М.: Просве­щение, 1981.
5.  Богданович М.В. Математичні джерельця. — К.: Весел­ка, 1988.
6.  Нагибин Ф.Ф., Канин Е.С. Математическая шкатулка. — М.: Просвещение, 1988.
7.  Конфорович А.Г. Добрий день, Архімеде! — К.: Молодь, 1968.
8.  Литвиненко Г.М., Возняк Г.М. Математика: Підруч. для 6 кл. серед, шк. — К.: Освіта, 1996. 

Немає коментарів:

Дописати коментар