понеділок, 30 березня 2015 р.

Позакласний захід Що? Де? Коли? 10-11 кл.

Сценарій інтелектуальної гри "Що? Де? Коли?" для учнів 10-11 класів.

Автор: Мєх І.А., вчитель математики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2.

Гра проводилась з учнями ЗШ І-ІІІ ступенів № 3 м. Гайворон.




Цілі:
Навчаюча: поглибити знання учнів з математики;                      
Розвиваюча: розвивати їх логічне мислення;                                
Виховна: виховувати пізнавальний інтерес до предмета, свідоме                           ставлення до здобування знань.
         Правила гри:
·       команда складається із 6 учнів;
·       капітана обирають члени команди;
·       гра триває доти, доки команда гравців або команда глядачів не наберуть 6 балів;
·       питання розігруються за допомогою дзиги;
·       час обговорення – 1 хвилина;
·       після обговорення капітан команди називає гравця, який буде відповідати;
·       дострокова відповідь дає команді право на додаткову хвилину при обговоренні наступного запитання;
·       якщо команда дає правильну відповідь, то команді зараховується 1 бал;
·       якщо команда дає неправильну відповідь, то 1 бал зараховується команді глядачів, яким і належать запитання;
·       один раз за гру команда може скористатися допомогою вболівальників (15 сек.);
·       один раз за гру команда може попросити позачергову музичну паузу.      
  

Хід гри:
         Після привітання члени команди сідають за ігровий стіл. Ведучий представляє членів команди і нагадує правила гри. Звучить гонг. Гра розпочинається. Один із членів команди за допомогою дзиги визначає запитання, яке будерозіграно в цьому раунді. Гра максимально може тривати 11 раундів.


Раунд перший
         Ведучий. Ця  задача відома в історії як задача Суворова. Великий полководець гостював в одному будинку і запропонував цю задачу онуку господаря. Хлопчик довго розмірковував над нею і тільки тоді, коли карета з гостями сховалась, він вигукнув відповід навздогін. Спробуйте за хвилину дати  цю відповідь і ще визначити, ким став цей хлопчик, якщо відомо, що в дитинстві він не проявляв жодних здібностей, більше того, недолюблював німецьку і арифметику, над якою пролив чимало сліз.
         Скільки було гусей?
Гуси з вирію летіли                                                                                                             
 І в зеленім лузі сіли.                                                                                                                           Їх побачив Єлисей:
-         Добрий день вам, сто гусей!
-         Нас не сто! – сказав вожак,
Найповажніший гусак.
-         Скільки ж вас? – хлопчик питає.
Хто кмітливий, відгадає!                                                                                                                  Якщо нас порахувати                                                                                                 Й скільки є, ще раз додати,
А до того половину, 
Ну, а потім четвертину,
Та пристав би ти до нас, 
То було б вже сто якраз!
Ой, скажіть же, любі друзі,                                                                                        Скільки їх було у лузі?  
Відповідь:36 гусей. Цю задачу Суворов запропонував розв’язати маленькому Олександру Пушкіну, коли гостював у будинку його дідуся Ганнібала.          
                                    
 Раунд другий                                                      
Ведучий. Великий Архімед – автор багатьох відкриттів і винаходів, а саме: машини для зрошення полів, водопідйомного механізму, системи важелів і блоків для підняття великих вантажів, воєнних метальних машин. У часи IIПівнічної війни Архімед очолював оборону Сіракуз.
Запитання. Яке ви знаєте відкриття Архімеда корисне для всіх, хто в наш час вивчає математику?
Відповідь: Обчислення числа.


Раунд третій
         Ведучий.Цей відомий у свій час математик написав кілька наукових трактатів, серед яких «Про доведення проблем алгебри». Саме він першим виділив алгебру в окрему науку. Майже ніхто не пам’ятає повністю його справжнього імені. Але багато наших сучасників цитують сотні його інших творів, які не мають ніякого відношення до математики. Це був учений, який бачив світ як поет, і поет, що мислив, як учений.
Запитання: Хто він?
Відповідь: Омар Хайям


Раунд четвертий
         Ведучий. Увага! Чорний ящик! Усьому світові відоме ім’я балерини Май’ї  Плісецької. Одетта – Одділія, Раймонда, Джульєтта, Цар-дівиця… В одному зі своїх віршів Микола Глазков зауважує, що саме спостереження за рухами балерини надихнуло його на винахід одного геометричного інструмента.
Запитання. Те, що було винайдено, за версією автора вірша, після спостереження за балериною, знаходиться в чорном ящику. Що це?
Відповідь. Циркуль.
П’ятий раунд
         Ведучий. Чарльз Доджсон – професор математики в Оксфорді і Льюїз Керрол – автор відомої казки – одна і та ж людина.
Запитання. Як називається казка, яку написав цей математик?
Відповідь. «Аліса в країні чудес».
Шостий раунд
Ведучий. …І раб копає землю, теше камінь,                                                                                  
Приносить мул з ріки, і ліпить цеглу,     
Виводить мури, статуї великі,                                                                                                                 
І щось будує вічне і величне,                                                                           
Щось незрівнянне і потужно гарне…                                                                                                       
Їх називають одним із «семи чудес світу», 
про них складали вірші, ще й досі вони зберігають багато таємниць.
Запитання. Про що йде мова? І хто автор віршованих рядків?
Відповідь. Єгипетські піраміди, Леся Українка.
Сьомий раунд
         Ведучий. Грецьким поштовим управлінням була випущена поштова марка у зв’язку з перейменуванням острова Самос в острів Піфагорейон.
Запитання. Який математичний факт було зображено на цій марці?
Відповідь. На марці надпис: «Теорема Піфагора. Еллас. 350 драхм».
Восьмий раунд
         Ведучий.(Звучить «Місячна соната» Бетховена, на фоні музики й ставиться запитання.) У цьомураунді мова піде про видатного німецького композитора, який народився на горищі в маленькій кімнаті з одним віконцем. Батько примушував його годинами сидіти за клавесином. У 8 років він вільно грав на органі та клавесині, вчився грати на скрипці й альті. Школу маленький геній відвідував до 10 років. Головним предметом там була латина, а другорядним  - арифметика й німецький правопис. Хлопчик ненавидів школу. До речі, множити і правильно розставляти розділові знаки він так і не навчився.
Запитання. Назвіть цього композитора.
Відповідь. Людвіг Ван Бетховен.
Дев’ятий раунд
         Ведучий. На початку XXсторіччя в родині української письменниці жила дівчинка Маруся, яку та навчила, зокрема й арифметики. Коли дівчинці ніяк не давався рахунок до сотні, тітка дала їй сто рябеньких квасолинок, що надовго стали для дівчинки замість лічильних паличок. Та перемогу все ж було здобуто. Оголошено свято. Коли зварили борщ, Маруся стала вимагати, щоб усю квасолю віддали їй: «Не ви рахували, не вам і їсти!». Вам же замість квасолинок пропонуються справжні лічильні палички, та їх лише три. Через хвилину утворіть з їхньою допомогою сто та назвіть ім’я письменниці, яку народ назвав Дочкою Прометея.
Відповідь. Викласти з паличок букву С, що в римській нумерації  і означає сто. А письменниця ця Леся Українка.
Десятий раунд
         Ведучий.Антон Павлович Чехов є автором «Задач божевільного математика». Йому належить, наприклад, така задача: « У селянина Петра було 5 гусей, 6 качок і 10 курей. На свої іменини він зарізав одного гусака і двох курей. Запитується, що в нього залишилось, якщо відомо що під час обіду до нього заходила одна особа…?». А відповідь до цієї задачі така:«залишилось одне тільки пір’я». Спробуйте розв’язати за хвилину аналогічну задачу: «У саду росло 1000 беріз. На кожній з них росло по 75 яблук. Скільки яблук росло в саду?» та ще й визначити, як число 75 000 пов’язане з життям чи творчістю Чехова?
Відповідь. У саду не росло жодного яблука, бо на березах яблука не ростуть. А «75 000» - це назва одного з оповідань класика світової літератури Антона Чехова.
Одинадцятий раунд
         Ведучий. Спробуйте впізнати, про дитинство кого з відомих людей йде мова в наступній розповіді. «У дитинстві хлопчик настільки гарно знав арифметику, що іноді своїми питаннями ставив викладачів у скрутне становище. Якось батько приніс додому круглий щит і попросив сина прикрасити його якимось зображенням. Хлопчик натягав у свою кімнату хамелеонів, ящірок, гадюк, метеликів, кажанів та інших химерних тварин. Взявши від кожної тварини потрошку, він зобразив на щиті небачене чудовисько. Коли батько побачив цей щит, він з жаху відсахнувся, не повіривши, що це намалювала дитина, на що син заспокоїв його і пояснив, що ця річ відповідає своєму призначенню. Пізніше хлопчик створив перший проект підводного човна, літального апарата і парашута, винайшов водні лижі і рятувальний круг».
Запитання. Назвіть найвідоміше творіння цього італійця, яке є ідеальним наочним посібником для вивчення золотого перерізу в живописі.
Відповідь. «Джоконда» Леонардо да Вінчі.
Підбиття підсумків гри
         Наприкінці гри команда гравців визначає найцікавіше запитання, а глядачі – найактивнішого члена команди гравців. Дирекція школи нагороджує переможців.

Немає коментарів:

Дописати коментар