Автор: Білевич Л.П., вчитель математики загальноосвітньої школи І-ІІІ
ступенів № 1 м.Гайворон
Мета: розвивати логічне мислення, спритність, кмітливість
учнів, уміння не втрачати контролю в нестандартних ситуаціях; розвивати інтерес
до математики; вчити спілкуванню математично грамотною мовою; виховувати
впевненість в собі, наполегливість.
Епіграф:«Якщо
відразу немає успіху, то спробуй ще і ще».
І. Хіксон
Девіз: «Обчислюй та
міркуй раціонально».
Шановні учні! Ви з перших днів
навчання в школі вивчаєте математику й розумієте, якою непростою є ця наука.
Тому деякі люди переконані, що математика – це важко й нецікаво. Але це зовсім
не так.
Геніальний французький учений Блез Паскаль
писав: « Предмет математики настільки серйозний, що не треба пропускати нагоди
зробити його трохи цікавішим». Нехай цей вислів буде епіграфом для зустрічі
математиків , що має назву «Заморочки із бочки».
План нашої
зустрічі:
І тур « Заморочки
із бочки»
ІІ тур «Обганялки»
ІІІ тур «Зашифруй відповідь»
ІV «Знайдіть пару»
V «Пісня про математику»
VІ « Виправ помилку (із сірниками)»
VІІ «Кращий рахівник»
VІІІ «Естафета(молодці)»
Тур І «Теоретичний». «Заморочки з бочки»
Кожній команді
пропонуються питання, про які члени команди протягом 1 хвилини мають додати
якнайбільше правильних відповідей.
Запитання І
команді:
1)
Чому
= добуток всіх цифр десяткової системи? (Нулю)
2)
Як
за допомогою палиці на столі зробити трикутник? (Покласти її на край стола)
3)
Скільки у дівчинки квітів, якщо всі з них,
окрім двох – тюльпани, всі, окрім двох – троянди, всі, окрім двох – маргаритки?
(3 квітки)
4)
Скільки
землі в ямі 2х2х2м? (яма порожня, у ній
немає землі)
5)
Кравець
має 16м тканини. Кожний день він відрізає по 2м. На який день кравець відріже
останній клаптик? ( на 7 день)
6)
У
батька Мері 5 дочок: Чача, Чече, Чучу,
Чочо, як звати 5-ту? (Мері)
7)
Уявіть,
що ви бігун, обганяєте другого, яким ви біжите? (другим)
Обганяєте
останнього, яким ви біжите? (останнього обігнати не можна)
8)
До
берега річки підійшли два чоловіки, їм потрібно переправитися через річку, але
в човен вміщується тільки одна людина. Проте чоловіки без проблем переправились
і продовжили свій шлях. Як таке може бути? (чоловіки підійшли до річки з різних
берегів)
9)
Двоє
батьків і двоє синів поділили порівну між собою 30 грн., при чому кожен отримав
по 10 грн. Як це могло трапитись? (Було три особи: батько, син, внук)
10)
Яке
колесо під час руху не крутиться? (запасне)
11)
Що
залишиться в коробці, якщо з неї витягнути всі сірники? (дно)
12)
Скільки
їх було: мати, дочка, брат, сестра, дядько, племінниця? (троє)
ІІ тур «Обганялки»
А зараз на питання відповідає І команда. Відповіді
повинні починатися і закінчуватись буквою «а». На обдумування 3 сек. І так, як
називається:
1) наука про
рівняння? (алгебра)
2) центральне місце в цирку? (арена)
3) старовинний музичний інструмент?т (арфа)
4) велика ріка Сибіру? (Ангора)
5) найбільша частина світу? (Америка)
6) число на осі Х? (абсциса)
7) центральна кровоносна судина? (аорта)
Відповіді ІІ команди повинні починатися і закінчуватись
буквою «к». І так, як називається:
1)
Незамінний
чоловік на кораблі? (кок)
2)
Приміщення
на кораблі? (кубрик)
3)
Дитяча
казка? (колобок)
4)
Танець?
(козачок)
5)
Холодна
зброя? (кортик)
6)
Гора
Кавказу? (Казбек)
ІІІ
тур «Естафета»
На дошці намальовано годинник, на циферблаті якого замість чисел стоять букви. Для кожної
команди стовпчиком записані приклади:
324:54
168:28
144:12
96:8
800:80
200:20
126:14
117:13
171:57
186:62
96:12
200:25
98:14
91:13
Команди вишикувані біля дошки і по черзі розв’язують приклади (кожен
по одному). Розв’язавши приклад, учень записує не відповідь, а букву, що
відповідає цьому числу. Швидко передає крейду наступному учню, а сам сідає на
місце. Якщо всі приклади розв’язані правильно, і відповіді правильно замінені на букви,
то вболівальники кожної команди прочитають слово «Молодці»
ІV
тур «Зашифруй відповідь»
На дошці записані числа:
4
|
12
|
1
|
13
|
7
|
10
|
Запитання учасникам:
1)
Яке
число в стародавньому Вавілоні вважалося священним? (2)
2)
Яке
з чисел є найменшим натуральним? (3)
3)
У
батька 6 синів. Кожний син має сестру. Скільки всього дітей у цього батька? (7)
4)
У
кожного з чотирьох кутів кімнати сидить кіт. Скільки всього в цій кімнаті
котів? (1)
5)
Яке
число називають «чортовою дюжиною»? (4)
6)
Скільки
потрібно цифр і яких, щоб можна було будь-яке натуральне число записати у
десятковій системі числення? (6)
V
тур
Запитання учасникам:
1)
Він
буває гострим, тупим, прямим. (3)
2)
Якби
вана була замкненою, то отримався б многокутник.
(6)
3)
На
малюнку він рівнобедрений (2)
4)
Прямокутник,
у якого всі сторони рівні – це… (5)
5)
Многокутник,
у якого всі кути прямі – це… (1)
6)
Пряма,
яка має початок. (4)
VІ
тур «Знайди пару»
Встановіть відповідність між шістьма виразами, тобто
утворіть рівні пари:
1)
4а 6
в; 2) 4а 2 в 4
; 3)(-2а в 3 ) 2
; 4) 4а 2 в 6
; 5) 4а 4
ва 2
; 6) 2а*2ав 4
Відповідь: 1) 4
VІІ
тур «Із сірниками»
Що не приклад, то помилка! Наведіть порядок, перемістивши
в кожному прикладі тільки по одному
сірнику.
ХХІ – ІV = ХХV (ХХХ – V = ХХV) ІХ – ІХ = Х (ІХ – ІV = V) ХХ – ХІ = ІХ (ХХ – ХІ = ІХ)
VІІІ
Змагання рахівників
Кожен учасник
(по 1 від команди) отримує картку, на якій записані приклади і дано код для розшифровки.
Спочатку необхідно розв’язати приклади, виписати всі відповіді в один рядок і кожну цифру замінити
буквою із даного коду.
82+56
198-136
136+289
146-67
І
команда
Розмістити
карточки так, щоб площі фігур, намальовані на них, зменшувались. Якщо картки
будуть розміщені правильно, то ти зможеш прочитати текст.
ІІ команда
Розмістити
картки так, щоб добутки, записані на них, зростали. Прочитай слово.
Журі оголошує результати змагань.
Заключне слово вчителя.
Будеш, друже, трудитись сумлінно –
У навчанні уникнеш невдач
І розв’яжеш
на «добре» й «відмінно»
Не десяток, а сотні задач!
Проникаючи в зоряні далі,
В таємниці земної
кори,
Математика всіх закликає:
Ти міркуй, фантазуй і твори!
На цьому нашу зустріч завершено. Дякуємо за увагу.
Немає коментарів:
Дописати коментар