неділя, 29 березня 2015 р.

ФІЗИЧНІ ДИКТАНТИ



ФІЗИЧНІ ДИКТАНТИ
9 клас
Укладач: Янко Анатолій Петрович, вчитель фізики та математики, спеціаліст вищої категорії ЗШ І-ІІІ ст. № 3 м. Гайворон.
Рецензент:
Філіпчук Марія Дмитрівна, методист районного методичного кабінету відділу освіти Гайворонської райдержадміністрації,

Рекомендовано засіданням районного методоб’єднання  вчителів фізики.

Фізичні диктанти розроблені у відповідності з програмою з фізики, затвердженою Міністерством oсвіти і науки,  молоді та спорту України. Пропонований навчальний посібник розроблений на основі підручника з фізики «Фізика-9 клас» (Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко). Збірник містить систему фізичних диктантів за курсом фізики 9 класу, яка дозволяє вирішити широке коло педагогічних задач.

Мета даного збірника - надати методичну допомогу вчителям у систематизації навчального матеріалу і розподілі його по урокам узагальнення.

ПЕРЕДМОВА


Набуття учнями знань з фізики має важливе значення в умовах сучасного розвитку суспільства, так як на фізиці ґрунтується не тільки технічна діяльність, але і сам предмет є необхідною основою для науково-дослідної роботи в різних галузях наук. Сучасному вчителю необхідно виявити ступінь підготовленості учнів загальноосвітніх закладів з фізики. З цією метою був розроблений збірник фізичних диктантів, призначений, здійснення поточного контролю  над знаннями, вміннями та навичками учнів для  9 класу. Даний посібник дозволяє учням повторити основні фізичні поняття і розрахункові формули, засвоїти основне призначення фізичних приладів і матеріалів, а також закріпити свої знання про діяльність видатних учених - фізиків. Фізичні диктанти виконані у відповідності з програмою з фізики, затвердженою Міністерство oсвіти і науки, молоді та спорту України. Пропонований навчальний посібник розроблений на основі підручника з фізики «Фізика-9» (Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко) Мета даного збірника – надати методичну допомогу вчителям у систематизації навчального матеріалу і розподілі його по урокам, узагальнення.
Збірник фізичних диктантів, по-перше, допоможе учням систематизувати навчальний матеріал.
По-друге, він орієнтований на вміння застосовувати отримані знання.
По-третє, диктанти допоможуть учням  підготуватися до перевірки навчальних досягнень, а вчителю - провести тематичне оцінювання.
Форма роботи такого виду має певні переваги перед традиційними засобами перевірки навчальних досягнень:
·        міцне засвоєння основного програмного матеріалу;
·        систематичність, швидкість і своєчасність перевірки знань з усіх тем при підвищеній активності учнів;
·        оперативність коригування навчального матеріалу, організація індивідуальної роботи;
·        підготовка до підсумкових контрольних робіт.
·        вироблення вміння викладати свої думки коротко, чітко й обґрунтовано;
·        формування культури письмової фізичної мови;
·        навички роботи з визначеннями, законами, формулами.

Кожен фізичний диктант охоплює, як правило, одну навчальну тему або її частину. В основу диктантів покладені методичні принципи, завдяки яким вони є не тільки контролюючими, але й повчальними. Фізичні диктанти можуть бути включені в усі форми і методи навчання і використовуватися на різних етапах навчального процесу для контролю і самоконтролю учнів у процесі оволодіння матеріалом теми.

Рекомендації по виконанню фізичних диктантів

Фізичний диктант зазвичай проводиться на початку уроку та розрахований на 10-15 хвилин, призначений для оцінювання знань з основних розділів фізики, які вивчені за останні 2-3 уроки. Всі фізичні диктанти складаються з 10-12 запитань. Учневі дається текст диктанту та за його змістом він повинен дати коротку відповідь по кожному із завдань. Фізичний диктант оцінюється у 12 балів. Перевірку проводить учитель або самі учні, обмінявшись варіантами (один з учнів голосно вимовляє правильну відповідь), ставлять відмітки і свій підпис. Учитель контролює правильність перевірки.
Використання даної форми роботи з справжнім навчальним посібником дозволяє вчителю мати чітку картину рівня засвоєння програмного матеріалу кожним учнем.

Види завдань використані у фізичних диктантах.
1.         Закінчи речення або встав пропущені слова.
Існують два роди електричних зарядів ______________ та ___________
2.         Виділіть з перерахованих понять одиниці вимірювання, фізичні величини, прилади, явища. Відповідь подайте у вигляді таблиці:
Одиниці вимірювання
Фізичні величини
Прилади, пристрої
Процеси, явища






3.         Заповни порожні місця в таблиці
Фізична величина
Позначення
Одиниця вимірювання
Прилад

I


Напруга





Ом


4.         Логічні пари. Установи відповідність між...
Установіть відповідність між елементарною частинкою та вченим, що її відкрив
1.      Електрон
2.      Протон
3.      Нейтрон
а.      Дж. Томсон
б.     Дж. Чедвік
в.     Е. Резерфорд
5.         Установи зв'язок фізична величина – одиниця вимірювання
1.    Потужність
2.    Сила струму
3.    Напруга
4.    Робота
а.    Вт
б.   В
в.   А
г.     Дж
6.         Віднови формулу
7.         Вкажи хто (що зображено) на рисунку
      Цей вчений відкрив явище радіоактивності ____________________

8.         Віднови малюнок, схему, познач необхідне. Позначте напрям електричного струму у колі на рис

9.         Зроби числові перетворення 2,3 к Ом = ___________ Ом

Фізичний диктант № 1.       «Електричне поле. Закон Кулона.»
1.       Електризація тіл – це __________________________________________
2.       Існують два роди електричних зарядів ______________ та ___________
3.       Негативний заряд має елементарна частинка ____________________, а позитивний – _______________________________________________
4.       Однаково заряджені тіла _____________________, а по-різному заряджені тіла _______________________________________________
5.       Яке електричне явище зображено на малюнку  (а)________ _________
6.       Назви прилад, що зображено на малюнку (б)______________________
     
              рис (а)                                        рис(б)        
7.      
8.       Сила електричної взаємодії заряджених тіл залежить від ____________
9.       Існування електричного поля в просторі навколо заряджених тіл встановили вчені _____________________________________________
10.   Виділіть з перерахованих понять провідники електричних зарядів та діелектрики: мідь, скло, тіло людини, алюміній, бензин, повітря, золото, ебоніт.
Провідники електричних зарядів
Діелектрики (ізолятори)


Фізичний диктант № 2.
«Дискретність електричного заряду. Електрон.»
1.       Електрон це – ________________________________________________
2.       Значення заряду електрона визначив ____________________________
3.       Електрон має негативний заряд, що дорівнює  _____________________
4.       Одиницею заряду є ___________________________________________
5.       Йон це – ____________________________________________________
6.       Позитивний йон називають _____________________________________
7.       Негативний йон називають _____________________________________
8.       Установіть відповідність між поняттям (явищем) та його означенням.
1   точковий заряд
2   заряджене тіло
3  електричний заряд
4   електричне поле
а.    фізична величина, що характеризує властивість тіл і частинок вступати в електромагнітну вза­ємодію
б.    вид матерії, основною особливістю якої є дія на тіла й частинки, що мають електричний заряд
в.    заряджене тіло, розмірами якого можна знехту­вати в умовах даної задачі
г.    мінімальний  електричний   заряд,   існуючий у природі
д.    тіло, якому надано електричний заряд

Фізичний диктант № 3.
«Електричний струм. Електричне коло.»
1.       Існування електричного струму у провіднику довів датський вчений ____________________________________________________________
2.       Електричний струм це – _______________________________________
3.       Електричний струм у металах створюють _________________________
4.       Джерела струму необхідні для __________________________________
5.       Існують такі джерела електричного струму ____________________________________________________________
6.       Позначте напрям електричного струму у колі на рис (а)
           
рис (а)                                                 рис (б)
7.       Електричне коло зображене на рис. а складається з ____________________________________________________________
8.       Які споживачі електричної енергії є у вас дома ____________________________________________________________
9.       Перерахуйте елементи електричного кола зображеного на рис. б ___________________________________________________________
10.   Намалюйте схему електричного кола зображеного на рис. б


Фізичний диктант № 4.
«Сила стуму. Електрична напруга.»
1.       Сила струму – це _____________________________________________
2.       Сила струму позначається ______ її значення вимірюють приладом ____________________________________________________________
3.       Електрична напруга – це _______________________________________
4.       Напруга позначається ___________ і вимірюється в ________________
5.       Прилад зображений на рисунку називається ___________________ його використовують для визначення_____________________________

6.      
7.      
8.       Установіть відповідність «фізична величина – одиниця її вимірювання»
1.    Напруга
2.    Сила струму
3.    Електричний заряд
4.    Час
а.    Кл
б.   с
в.   А
г.    В

Фізичний диктант № 5.
«Електричний опір.»
1.       Електричний опір це – ________________________________________
2.       Електричний опір позначається __________ і вимірюється в _________
3.       Який прилад зображено на рисунку.

4.       Питомий опір характеризує  ____________________________________
5.      
6.       Електричний опір залежить від __________________________________
7.       Якщо довжину провідника збільшити в 2 рази то його опір ____________________________________________________________
8.       Якщо площу поперечного перерізу зменшити втричі то опір провідника ____________________________________________________________
9.      
10.   2,3 к Ом = ___________ Ом
11.   500 Ом = __________м Ом
12.   0,05М Ом = _________Ом


Фізичний диктант № 6.
«Закон Ома для однорідної ділянки кола»
1.       Закон Ома визначає _____________________________________
2.       Які електричні величини пов’язує закон Ома _________________
3.       Хто з вчених зображений на рис. а ______________________________
4.       Хто з вчених зображений на рис. б ______________________________
5.       Хто з вчених зображений на рис. в ______________________________
             
                            рис. а                                      рис. б                           рис. в
6.  
7.  
8.   Виділіть з перерахованих понять одиниці вимірювання, фізичні величини, прилади, явища.
Електричний опір, резистор, Ом, амперметр, сила струму, вольт, реостат, електричний струм, напруга, ампер, вольтметр, температура.
Одиниці вимірювання
Фізичні величини
Прилади, пристрої
Процеси, явища





      
Фізичний диктант № 7.      «З’єднання провідників.»
1.   Які з’єднання елементів електричного кола ви знаєте________________________________________________________
2.   Паралельне це таке з’єднання  ___________________________________
3.   Послідовне це таке з’єднання  ___________________________________
4.   Як з’єднані між собою лампа 1 та лампа 2 __________________________
5.   Як з’єднані між собою джерело струму та вольтметр _________________

6.   Для якого з’єднання виконується співвідношення I=I1=I2 _____________________________________________________________
7.   Для якого з’єднання виконується співвідношення U=U1+U2 _____________________________________________________________
8.   Дві лампи з’єднано паралельно. Напруга на першій 2 В. Яка напруга на другій _______________________________________________________?
9.  
10.    Два резистори з’єднані між собою. Знайти загальний опір при різних видах з’єднання.
R1=1 Ом
R2=2 Ом
Послідовне
Паралельне
Rз=_________ Ом
Rз=_________ Ом
Фізичний диктант № 8.
«Робота і потужність електричного струму.»
1.      
2.      
3.      
4.      
5.      
6.      
7.      
8.      

9.       Установіть відповідність «фізична величина – одиниця її вимірювання»
1.    Потужність
2.    Сила струму
3.    Напруга
4.     Робота
а.    Вт
б.   В
в.   А
г.     Дж


Фізичний диктант № 9.
«Струм у розчинах і розплавах електролітів.»
1.       Явище розпаду на йони молекул електролітів називають ____________
2.       Електроліти це – _____________________________________________
3.       Процес обернений дисоціації називають __________________________
4.       Електричний струм у електролітах створюють ____________________________________________________________
5.       Явище виділення на електродах складових електроліту називають ____________________________________________________________
6.       Явище електролізу дослідив ____________________________________
7.      
8.      
9.       Закон Фарадея визначає _______________________________________
10.   Заповни порожні місця в таблиці
Фізична величина
Позначення
Одиниця вимірювання

k

Маса




Кл

Фізичний диктант № 10.
«Електричний струм у газах.»
1.       Електричний струм у газах створюють ___________________________
2.       Йонізація це – ________________________________________________
3.       Процес проходження електричного струму у газах називають ____________________________________________________________
4.       Існують такі види газових розрядів _______________________________
5.       На рисунку зображений __________________ самостійний розряд

6.       Дугове зварювання здійснив ____________________________________
7.       Плазма це – _________________________________________________
8.       Установіть відповідність між видами розрядів і умовами, за яких вони відбуваються.
1.     дуговий
2.     іскровий
3.     коронний
4.     тліючий

а.  атмосферний тиск, напруга порядку 50 В і висока температура
б.  низький тиск, напруга кількасот вольт
в.  атмосферний тиск, висока напруга
г.   високий тиск, низька напруга
д.  атмосферний тиск, загострені ділянки провідни­ка, що несуть великий електричний заряд
Фізичний диктант № 11.     «Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда.»
1.       Магнітне поле це – ____________________________________________
2.       Магнітне поле створюють ______________________________________
3.       Найбільший магніт це – ________________________________________
4.       Кінці магніту називаються ______________________________________
5.       Різнойменні полюси магнітів ____________________________________
6.       Магнітне поле зображають за допомогою ліній, які називаються ____________________________________________________________
7.       Полюси магнітів називаються ___________________________________
8.       Які магніти зображено на рисунку _______________________________
9.       Навколо провідника зі струмом існує _____________________________
10.   Цей висновок зробив датський вчений ___________________________
11.   Думку про зв'язок електричний і магнітних явищ висловив ____________________________________________________________
12.   Прилад зображений на рисунку називається ____________________________________________________________

Фізичний диктант № 12.
«Дія магнітного поля на провідник зі струмом.»
1.       У магнітному полі на провідник зі струмом діє _____________________
2.       У магнітному полі на заряджені частинки діє _______________________________________________________
3.       За правилом лівої руки визначають _________________________
4.       Значення сили Ампера залежить від _____________________________
5.       Рамка зі струмом у магнітному полі ______________________________
6.       Основна частина двигуна електричного струму ____________________
7.       Двигун електричного струму складається з ________________________
8.       Винахідником першого електродвигуна є _________________________
9.       Сформулюй завдання та виконай його. ___________________________

10.   Сформулюй завдання та виконай його. ___________________________




Фізичний диктант № 13.
«Ядерна модель атома.»
1.       Ядерну модель атома запропонував _____________________________
2.       Атомне ядро містить такі частинки _______________________________
3.       Протони та нейтрони називають ________________________________
4.       Масове число А =_____________________________________________
5.       Зарядове число Z=____________________________________________
6.      
7.       Ізотопи це – _________________________________________________
8.           А= _______, Z=_________, N=_________
9.           А= _______, Z=_________, N=_________
10.   Установіть відповідність між елементарною частинкою та вченим, що її відкрив
1.   Електрон
2.   Протон
3.   Нейтрон
а.    Дж. Томсон
б.     Дж. Чедвік
в.     Е. Резерфорд

Фізичний диктант № 14.
 «Радіоактивність.»
1.       Радіоактивність це – __________________________________________
2.       Цей вчений відкрив явище радіоактивності _______________________

3.       Відомі такі радіоактивні елементи _______________________________
4.       Подружжя Кюрі відкрили радіоактивні елементи ___________________
5.       Є такі види радіоактивності _____________________________________
6.       Які види радіоактивних перетворень ви знаєте ____________________________________________________________
7.       Ядро атому Гелію утворюється внаслідок _________________________
8.       Альфа-частинка це ядро атома _________________________________
9.       Внаслідок бета-розпаду масове число не змінюється, а зарядове ____________________________________________________________
10.   Радіоактивне випромінювання характеризують такі промені ____________________________________________________________
11.   Найбільшу проникаючу здатність мають __________________ промені.
12.   Які мікрочастинки ви знаєте ___________________________________?



Зміст
1. Передмова …………………………………………………………………………..    3
2. Рекомендації по виконанню фізичних диктантів ………………………………   5
3. Види завдань використані у фізичних диктантах………………………………. 5
4. Фізичні диктанти:
№ 1. «Електричне поле. Закон Кулона.»……………………………...…………….. 8
№ 2.  «Дискретність електричного заряду. Електрон.»…………………………… 9
№ 3. «Електричний струм. Електричне коло.»……………………………………..10
№ 4. «Сила стуму. Електрична напруга.»…………………………………………. 11
№ 5. «Електричний опір.»……………………………………………………………..12
№ 6. «Закон Ома для однорідної ділянки кола»…………………………………..13
№ 7. «З’єднання провідників.»………………………………………………………..14
№ 8. «Робота і потужність електричного струму.»……………………………...…15
№ 9. «Струм у розчинах і розплавах електролітів.»………………………………16
№ 10. «Електричний струм у газах.»…………………………………………………17
№ 11.  «Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда.»……………………………………18
№12. «Дія магнітного поля на провідник зі струмом.»…………………………….19
№ 13.«Ядерна модель атома.»……………………………………………………….20
№ 14. «Радіоактивність.»………………………………………………………………21


Немає коментарів:

Дописати коментар