ФІЗИЧНІ ДИКТАНТИ
9 клас
Укладач: Янко Анатолій Петрович, вчитель фізики та математики, спеціаліст вищої
категорії ЗШ І-ІІІ ст. № 3 м.
Гайворон.
Рецензент:
Філіпчук Марія Дмитрівна, методист районного методичного кабінету
відділу освіти Гайворонської райдержадміністрації,
Рекомендовано засіданням районного методоб’єднання вчителів фізики.
Фізичні диктанти розроблені у
відповідності з програмою з фізики, затвердженою Міністерством oсвіти і
науки, молоді та спорту України.
Пропонований навчальний посібник розроблений на основі підручника з фізики
«Фізика-9 клас» (Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко). Збірник містить
систему фізичних диктантів за курсом фізики 9 класу, яка дозволяє вирішити
широке коло педагогічних задач.
Мета даного збірника - надати
методичну допомогу вчителям у систематизації навчального матеріалу і розподілі
його по урокам узагальнення.
ПЕРЕДМОВА
Набуття учнями
знань з фізики має важливе значення в умовах сучасного розвитку суспільства,
так як на фізиці ґрунтується не тільки технічна діяльність, але і сам предмет є
необхідною основою для науково-дослідної роботи в різних галузях наук.
Сучасному вчителю необхідно виявити ступінь підготовленості учнів
загальноосвітніх закладів з фізики. З цією метою був розроблений збірник
фізичних диктантів, призначений, здійснення поточного контролю над знаннями, вміннями та навичками учнів для 9 класу. Даний посібник дозволяє учням
повторити основні фізичні поняття і розрахункові формули, засвоїти основне
призначення фізичних приладів і матеріалів, а також закріпити свої знання про
діяльність видатних учених - фізиків. Фізичні диктанти виконані у відповідності
з програмою з фізики, затвердженою Міністерство oсвіти і науки, молоді та
спорту України. Пропонований навчальний посібник розроблений на основі
підручника з фізики «Фізика-9» (Є.В. Коршак, О.І. Ляшенко, В.Ф. Савченко)
Мета даного збірника – надати методичну допомогу вчителям у систематизації
навчального матеріалу і розподілі його по урокам, узагальнення.
Збірник
фізичних диктантів, по-перше, допоможе учням систематизувати навчальний
матеріал.
По-друге, він
орієнтований на вміння застосовувати отримані знання.
По-третє,
диктанти допоможуть учням підготуватися
до перевірки навчальних досягнень, а вчителю - провести тематичне оцінювання.
Форма роботи такого виду має
певні переваги перед традиційними засобами перевірки навчальних досягнень:
·
міцне засвоєння основного
програмного матеріалу;
·
систематичність, швидкість і
своєчасність перевірки знань з усіх тем при підвищеній активності учнів;
·
оперативність коригування
навчального матеріалу, організація індивідуальної роботи;
·
підготовка до підсумкових
контрольних робіт.
·
вироблення вміння викладати
свої думки коротко, чітко й обґрунтовано;
·
формування культури письмової
фізичної мови;
·
навички роботи з визначеннями,
законами, формулами.
Кожен фізичний диктант охоплює,
як правило, одну навчальну тему або її частину. В основу диктантів покладені
методичні принципи, завдяки яким вони є не тільки контролюючими, але й
повчальними. Фізичні диктанти можуть бути включені в усі форми і методи
навчання і використовуватися на різних етапах навчального процесу для контролю
і самоконтролю учнів у процесі оволодіння матеріалом теми.
Рекомендації по
виконанню фізичних диктантів
Фізичний
диктант зазвичай проводиться на початку уроку та розрахований на 10-15 хвилин,
призначений для оцінювання знань з основних розділів фізики, які вивчені за
останні 2-3 уроки. Всі фізичні диктанти складаються з 10-12 запитань. Учневі
дається текст диктанту та за його змістом він повинен дати коротку відповідь по
кожному із завдань. Фізичний диктант оцінюється у 12 балів. Перевірку проводить
учитель або самі учні, обмінявшись варіантами (один з учнів голосно вимовляє
правильну відповідь), ставлять відмітки і свій підпис. Учитель контролює
правильність перевірки.
Використання
даної форми роботи з справжнім навчальним посібником дозволяє вчителю мати
чітку картину рівня засвоєння програмного матеріалу кожним учнем.
Види
завдань використані у фізичних диктантах.
1.
Закінчи речення або встав
пропущені слова.
Існують два роди електричних зарядів ______________ та ___________
2.
Виділіть з перерахованих
понять одиниці вимірювання, фізичні величини, прилади, явища. Відповідь подайте
у вигляді таблиці:
Одиниці
вимірювання
|
Фізичні
величини
|
Прилади,
пристрої
|
Процеси,
явища
|
|
|
|
|
3.
Заповни порожні місця в
таблиці
Фізична величина
|
Позначення
|
Одиниця вимірювання
|
Прилад
|
|
I
|
|
|
Напруга
|
|
|
|
|
|
Ом
|
|
4.
Логічні пари. Установи
відповідність між...
Установіть
відповідність між елементарною частинкою та вченим, що її відкрив
1.
Електрон
2.
Протон
3.
Нейтрон
|
а.
Дж. Томсон
б.
Дж. Чедвік
в.
Е.
Резерфорд
|
5.
Установи зв'язок фізична
величина – одиниця вимірювання
1.
Потужність
2.
Сила струму
3.
Напруга
4.
Робота
|
а.
Вт
б.
В
в.
А
г.
Дж
|
6.
Віднови формулу
7.
Вкажи хто (що зображено)
на рисунку
Цей вчений відкрив явище
радіоактивності ____________________
8.
Віднови малюнок, схему,
познач необхідне. Позначте напрям
електричного струму у колі на рис
9.
Зроби числові
перетворення 2,3 к Ом = ___________ Ом
Фізичний диктант № 1. «Електричне поле. Закон Кулона.»
1.
Електризація тіл – це
__________________________________________
2.
Існують два роди
електричних зарядів ______________ та ___________
3.
Негативний заряд має
елементарна частинка ____________________, а позитивний –
_______________________________________________
4.
Однаково заряджені тіла
_____________________, а по-різному заряджені тіла
_______________________________________________
5.
Яке електричне явище
зображено на малюнку (а)________ _________
6.
Назви прилад, що
зображено на малюнку (б)______________________
рис (а) рис(б)
7.
8.
Сила електричної
взаємодії заряджених тіл залежить від ____________
9.
Існування електричного
поля в просторі навколо заряджених тіл встановили вчені
_____________________________________________
10.
Виділіть з
перерахованих понять провідники електричних зарядів та діелектрики: мідь, скло, тіло людини, алюміній, бензин,
повітря, золото, ебоніт.
Провідники електричних зарядів
|
Діелектрики (ізолятори)
|
|
|
Фізичний диктант № 2.
«Дискретність електричного заряду.
Електрон.»
1.
Електрон це –
________________________________________________
2.
Значення заряду
електрона визначив ____________________________
3.
Електрон має
негативний заряд, що дорівнює
_____________________
4.
Одиницею заряду є
___________________________________________
5.
Йон це –
____________________________________________________
6.
Позитивний йон
називають _____________________________________
7.
Негативний йон
називають _____________________________________
8.
Установіть
відповідність між поняттям (явищем) та його означенням.
1 точковий заряд
2 заряджене тіло
3 електричний заряд
4 електричне поле
|
а. фізична
величина, що характеризує властивість тіл і частинок вступати в
електромагнітну взаємодію
б. вид
матерії, основною особливістю якої є дія на тіла й частинки, що мають
електричний заряд
в. заряджене
тіло, розмірами якого можна знехтувати в умовах даної задачі
г. мінімальний електричний заряд,
існуючий у природі
д.
тіло, якому надано електричний заряд
|
Фізичний диктант № 3.
«Електричний струм. Електричне коло.»
1.
Існування електричного
струму у провіднику довів датський вчений
____________________________________________________________
2.
Електричний струм це –
_______________________________________
3.
Електричний струм у
металах створюють _________________________
4.
Джерела струму необхідні
для __________________________________
5.
Існують такі джерела
електричного струму
____________________________________________________________
6.
Позначте напрям
електричного струму у колі на рис (а)
рис (а) рис (б)
7.
Електричне коло зображене
на рис. а складається з
____________________________________________________________
8.
Які споживачі електричної
енергії є у вас дома
____________________________________________________________
9.
Перерахуйте елементи
електричного кола зображеного на рис. б
___________________________________________________________
10.
Намалюйте схему
електричного кола зображеного на рис. б
Фізичний диктант № 4.
«Сила стуму. Електрична напруга.»
1.
Сила струму – це
_____________________________________________
2.
Сила струму позначається
______ її значення вимірюють приладом
____________________________________________________________
3.
Електрична напруга – це
_______________________________________
4.
Напруга позначається
___________ і вимірюється в ________________
5.
Прилад зображений на
рисунку називається ___________________ його використовують для
визначення_____________________________
6.
7.
8.
Установіть відповідність
«фізична величина – одиниця її вимірювання»
1.
Напруга
2.
Сила струму
3.
Електричний
заряд
4.
Час
|
а.
Кл
б.
с
в.
А
г.
В
|
Фізичний диктант № 5.
«Електричний опір.»
1.
Електричний опір це –
________________________________________
2.
Електричний опір позначається
__________ і вимірюється в _________
3.
Який прилад зображено на
рисунку.
4.
Питомий опір характеризує ____________________________________
5.
6.
Електричний опір залежить від
__________________________________
7.
Якщо довжину провідника збільшити в 2 рази то його опір
____________________________________________________________
8.
Якщо площу поперечного
перерізу зменшити втричі то опір провідника
____________________________________________________________
9.
10.
2,3 к Ом = ___________ Ом
11.
500 Ом = __________м Ом
12.
0,05М Ом = _________Ом
Фізичний диктант № 6.
«Закон Ома для однорідної ділянки кола»
1.
Закон
Ома визначає _____________________________________
2.
Які
електричні величини пов’язує закон Ома _________________
3.
Хто з вчених зображений
на рис. а ______________________________
4.
Хто з вчених зображений
на рис. б ______________________________
5.
Хто з вчених зображений
на рис. в ______________________________
рис. а рис. б рис. в
6.
7.
8.
Виділіть з перерахованих
понять одиниці вимірювання, фізичні величини, прилади, явища.
Електричний опір, резистор, Ом, амперметр,
сила струму, вольт, реостат, електричний струм, напруга, ампер, вольтметр,
температура.
Одиниці
вимірювання
|
Фізичні величини
|
Прилади, пристрої
|
Процеси, явища
|
|
|
|
|
Фізичний диктант № 7. «З’єднання провідників.»
1.
Які з’єднання елементів
електричного кола ви
знаєте________________________________________________________
2.
Паралельне це таке
з’єднання
___________________________________
3.
Послідовне це таке
з’єднання
___________________________________
4.
Як з’єднані між собою
лампа 1 та лампа 2 __________________________
5.
Як з’єднані між собою
джерело струму та вольтметр _________________
6.
Для якого з’єднання
виконується співвідношення I=I1=I2 _____________________________________________________________
7.
Для якого
з’єднання виконується співвідношення U=U1+U2
_____________________________________________________________
8.
Дві лампи
з’єднано паралельно. Напруга на першій 2 В. Яка напруга на другій
_______________________________________________________?
9.
10.
Два резистори з’єднані між собою. Знайти
загальний опір при різних видах з’єднання.
R1=1 Ом
|
R2=2 Ом
|
Послідовне
|
Паралельне
|
Rз=_________ Ом
|
Rз=_________ Ом
|
Фізичний диктант № 8.
«Робота і потужність електричного струму.»
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
Установіть відповідність
«фізична величина – одиниця її вимірювання»
1.
Потужність
2.
Сила струму
3.
Напруга
4.
Робота
|
а.
Вт
б.
В
в.
А
г.
Дж
|
Фізичний диктант № 9.
«Струм у розчинах і розплавах електролітів.»
1.
Явище розпаду на йони
молекул електролітів називають ____________
2.
Електроліти це – _____________________________________________
3.
Процес обернений
дисоціації називають __________________________
4.
Електричний струм у
електролітах створюють
____________________________________________________________
5.
Явище виділення на
електродах складових електроліту називають
____________________________________________________________
6.
Явище електролізу
дослідив ____________________________________
7.
8.
9.
Закон Фарадея визначає
_______________________________________
10.
Заповни порожні місця в
таблиці
Фізична величина
|
Позначення
|
Одиниця вимірювання
|
|
k
|
|
Маса
|
|
|
|
|
Кл
|
Фізичний диктант № 10.
«Електричний струм у газах.»
1.
Електричний струм у газах
створюють ___________________________
2.
Йонізація це –
________________________________________________
3.
Процес проходження
електричного струму у газах називають
____________________________________________________________
4.
Існують такі види
газових розрядів _______________________________
5.
На рисунку
зображений __________________ самостійний розряд
6.
Дугове зварювання
здійснив ____________________________________
7.
Плазма це –
_________________________________________________
8.
Установіть
відповідність між видами розрядів і умовами, за яких вони відбуваються.
1. дуговий
2. іскровий
3. коронний
4.
тліючий
|
а. атмосферний
тиск, напруга порядку 50 В і висока температура
б.
низький тиск, напруга кількасот вольт
в. атмосферний
тиск, висока напруга
г.
високий тиск, низька напруга
д.
атмосферний тиск, загострені ділянки
провідника, що несуть великий електричний заряд
|
Фізичний диктант № 11. «Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда.»
1.
Магнітне поле це –
____________________________________________
2.
Магнітне поле створюють
______________________________________
3.
Найбільший магніт це –
________________________________________
4.
Кінці магніту називаються
______________________________________
5.
Різнойменні полюси
магнітів ____________________________________
6.
Магнітне поле зображають
за допомогою ліній, які називаються
____________________________________________________________
7.
Полюси магнітів
називаються ___________________________________
8.
Які магніти зображено на
рисунку _______________________________
9.
Навколо провідника зі
струмом існує _____________________________
10.
Цей висновок зробив
датський вчений ___________________________
11.
Думку про зв'язок
електричний і магнітних явищ висловив
____________________________________________________________
12.
Прилад зображений на
рисунку називається
____________________________________________________________
Фізичний диктант № 12.
«Дія магнітного поля на провідник зі
струмом.»
1.
У магнітному полі на
провідник зі струмом діє _____________________
2.
У
магнітному полі на заряджені частинки діє
_______________________________________________________
3.
За
правилом лівої руки визначають _________________________
4.
Значення сили Ампера
залежить від _____________________________
5.
Рамка зі струмом у
магнітному полі ______________________________
6.
Основна частина двигуна
електричного струму ____________________
7.
Двигун електричного
струму складається з ________________________
8.
Винахідником першого
електродвигуна є _________________________
9.
Сформулюй завдання та
виконай його. ___________________________
10.
Сформулюй завдання та
виконай його. ___________________________
Фізичний диктант № 13.
«Ядерна модель атома.»
1.
Ядерну модель атома
запропонував _____________________________
2.
Атомне ядро містить такі частинки
_______________________________
3.
Протони та нейтрони
називають ________________________________
4.
Масове число А
=_____________________________________________
5.
Зарядове число
Z=____________________________________________
6.
7.
Ізотопи це –
_________________________________________________
8.
А= _______, Z=_________, N=_________
9.
А= _______, Z=_________, N=_________
10.
Установіть
відповідність між елементарною частинкою та вченим, що її відкрив
1.
Електрон
2.
Протон
3.
Нейтрон
|
а.
Дж. Томсон
б.
Дж. Чедвік
в.
Е.
Резерфорд
|
Фізичний диктант № 14.
«Радіоактивність.»
1.
Радіоактивність це –
__________________________________________
2.
Цей вчений відкрив явище
радіоактивності _______________________
3.
Відомі такі радіоактивні
елементи _______________________________
4.
Подружжя Кюрі відкрили
радіоактивні елементи ___________________
5.
Є такі види
радіоактивності _____________________________________
6.
Які види радіоактивних
перетворень ви знаєте
____________________________________________________________
7.
Ядро атому Гелію
утворюється внаслідок _________________________
8.
Альфа-частинка це ядро
атома _________________________________
9.
Внаслідок бета-розпаду
масове число не змінюється, а зарядове
____________________________________________________________
10.
Радіоактивне
випромінювання характеризують такі промені
____________________________________________________________
11.
Найбільшу проникаючу
здатність мають __________________ промені.
12.
Які мікрочастинки ви
знаєте ___________________________________?
Зміст
1. Передмова
………………………………………………………………………….. 3
2. Рекомендації по виконанню фізичних диктантів
……………………………… 5
3. Види завдань використані у фізичних диктантах………………………………. 5
4. Фізичні диктанти:
№ 1. «Електричне поле. Закон Кулона.»……………………………...…………….. 8
№ 2. «Дискретність електричного заряду. Електрон.»……………………………
9
№ 3. «Електричний
струм. Електричне коло.»……………………………………..10
№ 4. «Сила стуму.
Електрична напруга.»…………………………………………. 11
№
5. «Електричний опір.»……………………………………………………………..12
№ 6. «Закон Ома
для однорідної ділянки кола»…………………………………..13
№ 7. «З’єднання
провідників.»………………………………………………………..14
№ 8. «Робота і
потужність електричного струму.»……………………………...…15
№ 9. «Струм у
розчинах і розплавах електролітів.»………………………………16
№ 10. «Електричний
струм у газах.»…………………………………………………17
№ 11.
«Магнітна дія струму. Дослід Ерстеда.»……………………………………18
№12. «Дія магнітного поля на провідник зі струмом.»…………………………….19
№ 13.«Ядерна модель атома.»……………………………………………………….20
№ 14.
«Радіоактивність.»………………………………………………………………21
Немає коментарів:
Дописати коментар