вівторок, 17 лютого 2015 р.

Хімічні диктанти. Автор посібника Чепка Н.С.

   
ХІМІЧНІ ДИКТАНТИ

  
Автор:

Чепка Ніна Сергіївна, вчитель хімії загальноосвітньої І-Ш ступенів школи № 1 м. Гайворон Кіровоградської області, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист.

Рецензент:

Філіпчук Марія Дмитрівна, методист районного методичного кабінету відділу освіти Гайворонської райдержадміністрації.

Хімічні диктанти – це ефективний спосіб швидко перевіряти знання учнів як в усній, так і письмовій формах.

Хімічні диктанти – це швидка контрольна робота з елементами інтерактивних вправ та тестування.

Вони можуть бути використані на різних етапах  уроку: актуалізація опорних знань, закріплення знань, вивчення нового матеріалу.

Збірка диктантів призначена для вчителів хімії та учнів.



РОЗДІЛ 1
ХІМІЧНІ ДИКТАНТИ ЯК ФОРМА ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ УЧНІВ

Головним принципом викладання хімії є формування математичного мислення, самостійності суджень, навичок і вмінь практичного застосування набутих знань у суспільних інтересах. Важливе значення має розвиток нахилів і здібностей учнів, вихованню в них наполегливості у досягненні мети, виробленню самооцінки.
Форми контролю знань і вмінь учнів – це численні, різноманітні види діяльності учнів при виконанні контрольних завдань. У шкільній практиці використовують такі традиційні форми контролю знань і вмінь учнів, як тестові завдання, хімічні диктанти, письмові перевірочні роботи. 
 Об’єктом оцінювання навчальних досягнень учнів є знання, рівень розвитку інтелектуальних, загально-навчальних і соціальних умінь, досвід творчої діяльності.
Контроль і оцінювання повинні бути систематичними, всебічними, об’єктивними, диференційованими, різнобічними, наочно відкритими, гуманними, враховувати психологічні та вікові особливості.
Контроль знань підводить підсумок головної праці учня – навчання. Від організації контролю в системі уроку, характеру і змісту перевірки залежать успіхи в навчанні та вихованні.  Велику роль при цьому відіграють форми і методи перевірки знань учнів, використані вчителем з метою об’єктивного підходу до вирішення даної проблеми.
Використовуються  різні форми й методи перевірки знань і вмінь. Їх ефективність залежить від майстерності і творчої діяльності кожного вчителя.
Усі форми і методи опитування мають на меті активізувати засвоєння навчального матеріалу, урізноманітнити контроль знань, здійснювати індивідуальний підхід до учнів, розробляти і поступово вдосконалювати певну систему повторення і закріплення матеріалу.
Практика свідчить, що обмежуватися тільки усним опитуванням і словесними методами навчання не можна. Одноманітність методики викладання, методів перевірки знань знижує активність учнів.
Оцінки виведені  тільки на основі індивідуального опитування не завжди є об’єктивними, бо в такому разі оцінюється лише один «вид інформації» учня про його знання. Коли він щось не засвоїв або не зрозумів, то мине чимало часу, поки це буде виявлено.
Ефективність засвоєння учнями навчальної інформації з хімії підвищується  в разі усвідомлення ними систематичності впровадження фронтальних поточних форм контролю. Такою формою контролю є хімічні диктанти, які доцільно пропонувати учням з перших уроків. Це стимулює їх ретельно готуватися до кожного уроку, сприяє засвоєнню хімічної символіки, формуванню навичок написання формул простих і складних речовин, тощо.
Такий контроль допомагає організації ритмічної колективної роботи всього класу над одним текстом, дає можливість використовувати для цього тексти з оптимальними для певних умов характеристиками краще, ніж деякі інші прийоми, забезпечує зворотній зв’язок, отже є засобом навчання і контролю.
Результати виконання хімічних диктантів дають кількісну характеристику досягнень учнів із навчального предмета, а також виявляють рівень їх загального розвитку. Вони мають відповідати таким вимогам: бути короткотривалими , однозначними, правильними, інформативними , відносно короткими, зручними для обробки результатів, стандартними, відповідати віковим особливостям учнів. За своїм змістом такі диктанти можуть охоплювати як усі виучувані  питання, так і певну їх частину(відповідно до мети перевірки).
Для того, щоб отримати об’єктивні результати оцінювання хімічних диктантів необхідно заздалегідь сформувати в учнів уміння виконувати даний вид роботи. Тому перед проведенням учитель повинен інструктувати учнів.
При проведенні диктанту школяр працює на окремому аркуші паперу, на якому пише своє прізвище та номер варіанта.  Розмовляти, відволікати увагу однокласників і перепитувати не дозволяється. Це привчає до дисципліни, виробляє увагу.
Дидактичне призначення хімічних диктантів, як засобу контролю знань учнів з вивченого навчального матеріалу, може бути реалізоване на основі виконання певних вимог:
·  Для написання диктанту учень повинен використовувати знання саме того навчального матеріалу, засвоєння якого за допомогою матеріалу й перевіряється;
·  Інформація, отримана під час аналізу відповідей на запитання диктанту, повинна містити достовірні дані для визначення змісту та прогнозування наступної навчальної роботи;
·  Вибір форми проведення хімічного диктанту визначається характером знань учнів.
Хімічні диктанти можуть мати різновиди: твердження, вислову, речення, де зроблено один або декілька пропусків і учні під час відповіді записують тільки слова, або словосполучення. Такі диктанти ставляться до текстових завдань з вільним складанням відповіді. У відповіді поряд з номером учні записують тільки пропущенні слова. Відповідно до мети хімічні диктанти поділяються на :
  • тренувальні,
  • контрольні,
  • закріплювальні,
  • систематичні.
Розглянемо коротеньку характеристику кожного типу хімічних диктантів.
Тренувальні диктанти використовуються на уроках з систематики і корекції знань з метою вироблення навиків роботи учнів з даним видом диктантів та перевірки знань з вивченої теми.
Контрольний диктант може бути як елемент або складова частина тематичного оцінювання. Закріплювальний диктант, в основному, використовується на етапі узагальнення і закріплення одержаних знань на уроці. Систематичні диктанти застосовуються для вироблення в учнів вмінь давати порівняльну характеристику різним за будовою і властивостями речовинами.
 Використовувати різноманітні форми хімічних диктантів можна на різних етапах уроку: перевірка знань і актуалізація опорних знань учнів, закріплення і систематизація одержаних на уроці знань.
За формою написання хімічні диктанти поділяються на :
·         цифрові,
·         вибіркові,
·         графічні,

·         формульні,
·         термінологічні,
·         логічно-ланцюжкові.
При проведені цифрового диктанту вчитель читає запитання або вони висвітлюються на екрані. Учні шукають відповіді з переліку речовин або термінів, що запропоновані для них, але у відповідь записують тільки цифру під якою записана правильна відповідь.  Якщо учень не згадав або не знає відповіді, то під порядковим номером запитання ставить прочерк.
Як правило, учні хочуть знати, чи правильно вони відповіли на запитання, тому після диктантів учитель завжди організовує само - або взаємоперевірку виконаної роботи. Ключ до відповідей заздалегідь пишеться на закритій стороні дошки. Інколи учні обмінюються роботами один з одним і роблять взаємоперевірку.
Для швидкої перевірки знань, коли за короткий час треба визначити питання, які знають або не знають усі присутні, на уроці використовують графічні диктанти.
Вчитель читає твердження, або учні знайомляться з ними в посібнику, «Хімічні диктанти як форма контролю знань учнів з хімії», створеному автором статті. У графічному диктанті правильна відповідь позначається ∩, не правильне твердження – V. Якщо учень згодний з твердженням вибіркового диктанту, він відповідає «так» (ставить +), а якщо не згодний – «ні» (ставить -).
Термінологічний (фразеологічний) диктант передбачає текст, в якому є визначення, твердження або припущення. Завдання учнів – написати пропущені в тексті слова або закінчити речення.
Формульний диктант, в основному, виконує контрольну і тренувальну функцію. Учні пригадують формули речовин або формули які знадобляться під час розв’язання розрахункових задач.
При логічно – ланцюжковому диктанті за поданим зразком учні складають логічні ланцюжки. Під час виконання такої роботи вони не просто відтворюють здобуті знання, а й прогнозують властивості речовин, демонструють розуміння генетичних зв’язків між класами неорганічних сполук.
В рамках уроку хімічні диктанти використовуються з такою метою:
- перевірка знань учнів;
- актуалізація знань;
- вироблення навичок самостійної роботи;
- повторення й закріплення (засвоєння) знань;
- вироблення навичок самоосвіти та самоконтролю;
- отримання зворотного зв’язку щодо навченості учнів з даної теми чи підтеми (швидка орієнтація в структурі знань, умінь і навичок, орієнтація в процесі навчальних досягнень) для вчасної корекції
Хімічні диктанти можна використовувати на різних етапах уроку:
закріплення знань, актуалізації опорних знань, засвоєння нового матеріалу, а окремі питання можуть бути використані на етапі мотивації навчальної діяльності. Деякі диктанти можна давати на узагальнюючих уроках. Такі диктанти можуть бути використані як для групового, так і для індивідуального контролю навчальних досягнень учнів.
 Широко застосовують  хімічні диктанти для актуалізації опорних знань і почуттєвого досвіду учнів перед вивченням нового матеріалу.

РОЗДІЛ 2
ТЕКСТИ ХІМІЧНИХ ДИКТАНТІВ З ВІДПОВІДЯМИ ЗА ТЕМАМИ

2.1. Хімічний зв'язок і будова речовини

Диктант 1. Природа хімічного зв’язку. Ковалентний зв'язок.

1.      Валентними називаються електрони, які…
2.      Електронегативність неметалів порівняно з металами значно…
3.      Під час утворення ковалентного зв’язку спільна пара електронів зміщується до…
4.      У періоді зліва направо електронегативність елементів…
5.      У групах згори донизу електронегативність елементів…
6.      Пару електронів, яка спричинює утворення ковалентного зв’язку, називають…
7.      Спільна електронна пара може утворитися…
8.      Як називають зв'язок, який утримує атоми разом в молекулах або кристалах?
9.      Вставте слова «сильніше» або «слабше»: «Що більша електронегативність атома, то … він притягує спільну електричну пару на себе».
10.  Утворюючи ковалентний зв'язок, пара електронів рухається переважно…

Відповіді:
  1. Можуть брати участь в утворенні хімічних зв’язків;
  2. Більша:
  3. Більш електронегативного атома:
  4. Збільшується;
  5. Зменшується;
  6. Спільною:
  7. Якщо спіни електронів протилежні:
  8. Ковалентний;
  9. Сильніше:
  10.  Симетрично навколо обох ядер.
Диктант 2. Йонний зв'язок. Типи кристалічних ґраток.

1.      Взаємодію між протилежно зарядженими йонами в речовині називають…
2.      У вузлах йонних кристалічних ґраток розміщені…
3.      Сполуки, що складаються з йонів називаються…
4.      Речовина з хімічною формулою NaCl утворена хімічним зв’язком…
5.      Речовини, які не мають кристалічних ґраток називаються…
6.      Йонний зв'язок утворюється між елементами…
7.      Сполуки з йонним зв’язком завжди існують лише в … стані.
8.      Укажіть тип кристалічної решітки твердої тугоплавкої речовини, нерозчинної у воді…

Відповіді:
  1. Йонним зв’язком;
  2. Йони;
  3. Йонними;
  4. Йонним;
  5. Аморфними;
  6. Металів і неметалів;
  7. Твердому стані;
  8. Атомна.

2. 2. Періодичний закон і періодична система хімічних елементів
Д.І. Менделєєва. Будова атома.

Диктант 1. Будова атома. Ізотопи.

1.      Маса нейтрона приблизно дорівнює масі…
2.      Заряд електрона умовно прийнятий рівним…
3.      Заряд протона дорівнює…
4.      Порядковий номер елемента дорівнює…
5.      Заряд ядра атома Натрію дорівнює…
6.      Число протонів у ядрі атома Нітрогену дорівнює…
7.      Види атомів з однаковою кількістю протонів і різною кількістю нейтронів називають…

8.      Негативно зарядженими частинками є … промені.
9.      Число е- у нейтральному атомі Цинку дорівнює…
10.  Реакції під час яких змінюються ядра атомів називають…
11.  Радіоактивність – це розпад атомів, який відбувається…
12.  Число протонів і нейтронів у ізотопі  19 41 К.

Відповіді:

  1. Протона;
  2. – 1;
  3. + 1;
  4. Числу протонів;
  5. + 11;
  6. 7;
  7. Ізотопами;
  8.  - промені;
  9. 30;
  10. Ядерними;
  11. Самовільно;
  12.  Протонів – 19, нейтронів – 22.

Диктант 2. Стан електронів в атомі. Електронні оболонки.

  1. Закінчіть речення: Орбіталь – це простір навколо ядра, у якому…
  2. Орбіталь p-підрівня мають … форму, … розмір.
  3. Простір навколо ядра, у якому найбільш імовірне перебування електрона з певним запасом енергії, називають…
  4. Електронна формула атома описує…
  5. На одній орбіталі електронів не може  бути більше ніж…
  6. Форму гантелі мають… орбіталі.
  7. Основну частину атомного об’єму займає…
  8. Найменшою енергією характеризується електрон…
  9. Максимальна кількість електронів на першому енергетичному рівні…
  10. Від Натрію до Хлору атомний радіус…
Відповіді:

  1. Найбільш імовірне перебування електрона з певним запасом енергії;
  2. Однакову форму, однаковий розмір;
  3. Атомною орбіталлю;
  4. Розподіл електронів у навколо ядерному просторі;
  5. 2;
  6. р-орбіталі;
  7. Ядро;
  8. Першого рівня;
  9. 2;
  10. Зменшується.

Диктант 3. Будова електронних оболонок атомів.

  1. Запис 1s означає…
  2. На 2-му енергетичному рівні, на р-підрівні є 3 електрони. Це позначають…
  3. Назвати елемент з електронною формулою 1s2.
  4. Електронних шарів в атомі Si
  5. Номер групи вказує на …
  6. Порядковий номер елемента з електронною формулою 1s22s2
  7. Вказати номер групи і періоду Періодичної системи елемента з електронною формулою 3s23.
  8. Число е- на зовнішньому енергетичному рівні в атомі Алюмінію дорівнює…
  9. Кожен період починається елементами у яких заповнюється … орбіталь.
  10. Кожен період (крім першого) закінчується… елементами.
  11. Кількість енергетичних рівнів атома, заповнених електронами, співпадає з номером…
  12. Назвати номер групи для елемента з будовою зовнішнього енергетичного рівня ns2 np3.


Відповіді:

  1. Перший енергетичний рівень, s-орбіталь;
  2. 3;
  3. Не (Гелій);
  4. 3;
  5. Кількість електронів зовнішнього шару;
  6. Ве (Берилій);
  7. Р (Фосфор);
  8. 3;
  9. S-орбіталь;
  10. р-елементами;
  11. Періоду;
  12. V.

2. 3. Оксиди

  1. Складна речовина, яка містить атоми неметалічного елемента та Оксигену називається…
  2. Назвати речовину формула якої SO2
  3. Складна речовина, що містить атоми металічного елементі та Оксигену називається …
  4. Складіть формули за назвою:
а)силіцій(IV)оксид
б)гідроген оксид
в)фосфор(V)оксид
  1. Формула оксиду, який утворює ортофосфатну кислоту …
  2. Оксиди, що реагують з кислотами називаються …
  3. Найпоширеніший оксид в атмосфері й гідросфері…
  4. Найпоширеніший оксид в літосфері …
  5. Оксиди, що реагують з кислотами і лугами називають …
  6. Оксиди, що відповідають основам називаються…
                                                           
Відповіді:

  1. Кислотний оксид
  2. Сульфур(IV)оксид
  3. Основний оксид, амфотерний оксид, кислотний оксид
  4. а)SiO2    б)H2O  в)P2O5
  5. P2O5
  6. Основні
  7. H2O,вода
  8. SiO2, силіцій(IV)оксид
  9. Амфотерними
  10. Основними

2. 4. Основи

  1. Сполука, що складається з катіонів металічного елемента й гідроксид-аніонів називається …
  2. Загальна формула основ …
  3. Основи поділяють на групи …
  4. Основи розчинні у воді називаються…
  5. Основи, які розкладаються під час нагрівання відносять до …
  6. В присутності яких йонів змінюється  забарвлення розчину фенолфталеїну …
  7. Молоко, яке не можна пити …
  8. Реакція між основою й кислотою називається …
  9. До якого типу реакцій відносять взаємодію лугу з кислотами …
  10. До яких основ належить алюміній гідроксид …

Відповіді:

  1. Основою
  2. M(OH)n
  3. Розчинні та нерозчинні у воді
  4. Луги
  5. Нерозчинних
  6. Гідроксид-іонів
  7. Гашене вапно,Ca(OH)2
  8. Нейтралізація
  9. Обміну
  10. Амфотерних

2. 5. Кислоти

  1. Трьохосновна кислота-це …
  2. Кількість атомів Гідрогену, здатних заміщуватися на атоми металічного елемента, з утворенням солі, визначають …
  3. Валентність кислотного залишку NO3
  4. Валентність кислотного залишку в хлоридній кислоті …
  5. Складні речовини, що містять атоми Гідрогену й кислотний залишок називають …
  6. За складом кислоти поділяють на …
  7. На скільки груп поділяють кислоти за основністю …
  8. Скласти формули кислот відповідно до кислотних залишків
  9. Назвати кислоту, що міститься в шлунковому соку …
  10. Індикатор,який не змінює колір в кислоті …

Відповіді:

  1. H3PO4
  2. Основність кислот
  3. І
  4. І
  5. Кислотними
  6. Оксигеновмісні,безоксигеновмісні
  7. 3
  8. -Cl, –SO4, CO3
  9. Хлоридна кислота
  10. Фенолфталеїн

2. 6. Солі
                                                                                        
  1. Загальна формула  солей …
  2. Формула магній ортофосфату …
  3. Назвіть тип реакцій між солями та металами  …
  4. Формула, яка буде утворюватись унаслідок взаємодії заліза з хлором …
  5. Формула сполуки, яка буде утворюватись унаслідок взаємодії заліза з хлоридною кислотою…
  6. Сіль, формула якої Fe(OH)Cl має назву …
  7. Сіль, формула якої CaHPO4  має назву …
  8. Складні речовини ,що складаються з катіона металу й аніона кислотного залишку називаються …
  9. Формула питної соди …
  10. Формула кухонної солі …

Відповіді:

  1. ME, MEO
  2. Mg3(PO4)2
  3. Заміщення
  4. FeCl3
  5. FeCl2
  6. Ферум дигідроксохлорид
  7. Кальцій гідрогенортофосфат
  8. Солі
  9. NaHCO3
  10. NaCl

2. 7. Класи неорганічних сполук

  1. Оксиди - це…
  2. Кислоти - це …
  3. Основи -  це …
  4. Солі – це…
  5. Луги – це …
  6. Кислі солі – це …
  7. Середні солі – це …
  8. Напишіть формули основ, яким відповідають оксиди:
а) Na2O –
б) CuO -
в) Al2O3 -
  1. Напишіть формули оксигено вмісних кислот, яким відповідають оксиди :
а) Cl2O7 -
б) CO2

в) SO3 -
  1. Кислоти забарвлюють метиловий оранжевий у … колір.
  2. Луги забарвлюють фенолфталеїн  у … колір.
  3. Напишіть назви кислотних залишків :
а) Сульфатної кислоти
б) Нітратної кислоти
в) Ортофосфатної кислоти

Відповіді:

  1. Сполука утворена двома елементами, одним із яких є, Оксиген.
  2. Сполука, у молекулі якої міститься один або кілька атомів Гідрогену, здатних під час хімічних реакцій зміщуватися на один або кілька атомів металічного елемента.
  3. Сполука, яка складається з катіонів металічного елемента і аніонів ОН.
  4. Сполука, що складається з катіонів металічного елементу і аніонів кислотного залишку.
  5. Водорозчинна основа.
  6. Сполуки в яких не всі атоми Гідрогену в кислоті заміщені на атоми металів.
  7. Сполуки в яких всі атоми Гідрогену в кислоті заміщені на атоми металів.
     а) NaOH
     б) Cu(OH)2
      в) Al(OH)3
  1. а) HClO4
      б) H2CO3
      в) H2SO4
  1. Рожевий.
  2. Малиновий.
      а) сульфат;
      б) нітрат;
            в) ортофосфат.


2. 8. Основні класи неорганічних сполук.
Кислоти, їх склад, назви, класифікація.
Оксигеновмісні й безоксигенові кислоти.

Скласти формули кислот і оксидів за їх назвами:
  1. купрум (ІІ) оксид;
  2. сульфатна кислота;
  3. хлоридна кислота;
  4. карбон (IV) оксид;
  5. алюміній оксид;
  6. карбонатна кислота;
  7. ортофосфатна кислота;
  8. сульфітна кислота;
  9. ферум (ІІІ) оксид;
  10. нітратна кислота.

Відповіді:

  1. CuO;
  2. H2SO4;
  3. HCl;
  4. CO2;
  5. Al2O3;
  6. H2CO4;
  7. H3PO4;
  8. H2SO3;
  9. Fe2O3;
  10. HNO3.

2. 9. Основні класи неорганічних сполук.
Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Солі.

  1. До складу шлункового соку входить … кислота.
  2. До складу природних мінеральних вод входить … кислота.
  3. Під час розведення кислот необхідно додавати …
  4. За звичайних умов солі існують у … стані.
  5. Суфікс –ид (-ід) у назві мають солі…

  1. Напишіть формули солей :
  а) магній хлорид;
б) калій сульфат;
в) хром(ІІІ) нітрат.
  1. У кислотному середовищі метиловий оранжевий … набуває кольору.
  2. До складу всіх кислот входять атоми…
  3. Напишіть формулу кухонної солі.
  4. Складіть формули натрій гідроген карбонат.

Відповіді:

  1. соляна(хлоридна);
  2. карбонатна;
  3. кислоту у воду;
  4. твердому;
  5. безоксигенових кислот;
  6. а) MqCl2;
      б) K2SO4;
      в) Cr(NO3)3;
  1. рожевий;
  2. Гідрогену;
  3. NaCl;
  4. NaHCO3.

2. 10. Основні класи неорганічних сполук.
Кислоти, їх склад, назви, класифікація.

  1. Кислотами називають…
  2. Кислотний залишок – це …
  3. Валентність кислотного залишку визначають …
  4. Кислоти за вмістом Оксигену в кислотному залишку називають …
  5. Кислоти за кількістю атомів Гідрогену поділяють на …
  6. Кислоти змінюють колір лакмусу та метилового оранжу на …
  7. Основність кислот визначається кількістю…
  8. Перше слово назви безоксигенової кислоти має суфікс …
  9. Кислота HCl не взаємодіє з металами …
  10. Формула ортофосфатної кислоти …

Відповіді:

  1. Сполука, у молекулі якої міститься один або кілька атомів Гідрогену, здатних під час хімічної реакції зміщуватися на один або кілька атомів металічного елемента.
  2. Частина молекули кислоти сполучена з атомом(атомами) Гідрогену;
  3. За кількістю атомів гідрогену в молекулі кислоти.
  4. Оксигеновмісними.
  5. Одноосновні, двоосновні, багатоосновні.
  6. Рожевий (червоний).
  7. Атомів Гідрогену;
  8. «ид» , «ід».
  9. Які розміщені в ряді активності металів після «Н».
  10. H3PO4.
РОЗДІЛ 3
ТЕКСТИ ХІМІЧНИХ ДИКТАНТІВ БЕЗ ВІДПОВІДЕЙ ЗА ТЕМАМИ

3. 1. Вступ. 7 клас

1.      Хімія – це наука…
2.      Перший етап розвитку хімії – це …
3.      Основним завданням хімії є…
4.      Наведіть приклади використання знань з хімії у    
5.      повсякденному житті.
6.      Суміжні науки, які пов’язані з хімією –це …
7.      Промислові виробництва, пов’язані з хімією –це …
8.      Слово «алхімія» з’явилося  вперше в …
9.      Першими металами, на які людина звернула увагу, були…
10.  Залізо було рідкісним і дорогим, тому що зустрічалося
11.  лише …
12.  Назвіть продукти хімічних виробництв, які використовуються в  
13.  повсякденному житті.
14.  До розділів сучасної хімії відносяться …
15.  Предметом вивчення хімії є …


3. 2. Правила техніки безпеки. Робота в лабораторії

1.      Більшість хімічних дослідів проводить у…
2.      Більшість лабораторного посуду виготовляють зі …
3.      Перед нагріванням вмісту пробірки спочатку необхідно  її …
4.      Для нагрівання в лабораторії використовують…
5.      Пробірку, що нагрівають, треба тримати …
6.      За допомогою терезів вимірюють…
7.      Посудину з реактивом треба тримати етикеткою…
8.      Речовини на смак куштувати…
9.      Випаровування рідини з розчину виконують у…
10.  Круглодонними, плоскодонними та конічними бувають…
11.  Найвища температура полум’я досягається у його…
12.  За допомогою мірного циліндра або піпеток вимірюють…
3. 3. Речовина, матеріал, тіло. Фізичні властивості речовини

Диктант 1

1.      До фізичних властивостей, які можна виміряти,  відносяться…
2.      Якщо тіла утворені однією речовиною, то їх властивості …
3.      Перехід із газоподібного стану в рідкий називають…
4.      Матеріали –це …
5.      Картон та папір є…
6.      Цукор, вода та алюміній є…
7.      Перехід з рідкого до газоподібного стану називають…
8.      Цвяхи та слюсарські інструменти є…
9.      Залізо, золото та сіль є…
10.  Перехід з твердого стану у газоподібний, минуючи рідкий,
11.  називають…
12.  Фізичними властивостями, які не можна виміряти, є…

Диктант 2
Цифровий диктант за варіантами.
Виписати окремо:
І варіант – «фізичні тіла»,                       ІІ варіант –«речовини»




1.      Цегла.
2.      Мідний дріт.
3.      Цукор. 
4.      Лід.
5.      Залізо.
6.      Сода.
7.      Мідь.
8.      Золото.
9.      Парафінова свічка.          
10.  Олівець.
11.  Скло.                                        
12.  Сажа.
13.  Замерзла вода.                       
14.  Лінійка.
15.  Кухонна сіль.                        
16.  Керамічний глечик.
17.  Плуг.                                       
18.  Алюміній.
19.  Залізний цвях.                       
20.  Скляний стакан.
21.  Колба.                                     
22.  Гума.
23.  Алюмінієва ложка.               
24.  Гумовий м’ячик.



3. 4. Чисті речовини та суміші

1.      Суміші – це…
2.      Чисті речовини – це …
3.      Однорідні суміші – це…
4.      Неоднорідні суміші – це…
5.      Чи зберігають компоненти свої властивості у суміші?
6.      Сумішшю чи чистою речовиною є цукор ?
7.      Суміш річкового мулу та води можна розділити…
8.      Спосіб розділення, що заснований на випаровуванні розчинника з
9.      розчину, називають…
10.  Спосіб розділення сумішей, що заснований на розшаруванні суміші
11.  речовин з різними густинами, називають…..
12.  Суміш залізних ошурок та піску можна розділити…
13.  Суміш спирту та води можна розділити…
14.  Фільтруванням можна розділити суміш речовин з різними…

3. 5. Атоми, молекули, йони

1.      Який заряд має атом?
2.      Який заряд у електронів?
3.      Який заряд має ядро атома?
4.      Який заряд у протонів?
5.      Хімічно неподільну частинку речовини називають…
6.      З яких частинок можуть складатися речовини?
7.      Найдрібнішу частинку речовини, що є носієм її властивостей,  називають…
8.      Яку будову мають речовини, що складаються з молекул?
9.      Чим відрізняються молекули від йонів?
10.  Яку будову мають речовини, що складаються з атомів або йонів?
11.  Ядро атома має заряд +6. Скільки електронів має входити до складу такого атома?
12.  Частинка складається з  ядра із зарядом +3 та двох електронів. Який  заряд матиме така частинка?

3. 6. Назви та символи хімічних елементів

1.      Різновид атомів з однаковим зарядом ядра називають…
2.      Елемент Hg – це…
3.      Елемент K – це…
4.      Елемент O – це…
5.      Елемент Fe – це…
6.      Елемент N – це…
7.      Елемент C – це…
8.      Символ елемента Гідроген…
9.      Символ елемента Сульфур…
10.  Символ елемента Фосфор…
11.  Символ елемента Плюмбум…
12.  Символ елемента Силіцій….

3. 7. Відносна атомна маса. Прості та складні речовини.
Хімічні  формули

Диктант 1

1.      Яким символом позначається відносна атомна маса?
2.      Напишіть відносні атомні маси Оксигену та Гідрогену.
3.      Яка розмірність відносної атомної маси?
4.      Відносна атомна маса показує…
5.      Прості речовини –це…
6.      Складні речовини –це…
7.      Відсутність пластичності та електропровідності характерно для…
8.      Металевий блиск, пластичність, електропровідність характерна для…
9.      Умовний запис складу речовини за допомогою хімічних символів, індексів, коефіцієнтів, називається…
10.  Індекс показує…
11.  Коефіцієнт показує…
12.  Запишіть за допомогою хімічних символів і цифр молекулу кисню, яка складається з двох атомів Оксигену.

Диктант 2

Запишіть за допомогою хімічних символів і цифр:

1. Дві молекули водню, що складаються з двох атомів Гідрогену.
2. Молекулу озону, яка складається з трьох атомів Оксигену.
3. Три молекули азоту, що складаються з двох атомів Нітрогену.
4. Молекулу сірки, яка складається з восьми атомів Сульфуру.

Що означають такі записи:



5.      2Н          
6.      H2SO4   
7.      4СО2                                                            
8.      3O2
9.      2О                                       
10.  3O
11.  5Сu                                         
12.  N2




3. 8. Хімічні елементи та прості речовини

  1. Атоми   Гідрогену утворюють просту речовину…
  2. Атоми Меркурію утворюють просту речовину…
  3. Атоми Купруму  утворюють просту речовину…
  4. Атоми Оксигену  утворюють просту речовину…
  5. Атоми Феруму утворюють просту речовину…
  6. Атоми Сульфуру утворюють просту речовину…
  7. Атоми   Нітрогену утворюють просту речовину…
  8. Проста речовина водень утворена атомами…
  9. Проста речовина азот утворена атомами…
  10. Проста речовина золото утворена атомами…
  11. Проста речовина свинець утворена атомами…
  12. Проста речовина срібло утворена атомами…

3. 9. Валентність. Відносна молекулярна та відносна  формульна маса

1.      Валентність – це…
2.      Відношення маси молекули до 1/12 маси атома Карбону,  називається…
3.      Відносна молекулярна маса позначається символом…
4.      Для речовин не молекулярної будови замість відносної 
5.      молекулярної маси використовують термін…
6.      Бінарні сполуки – це…
7.      Відносна молекулярна маса обчислюється як…
8.      Максимальна валентність елемента зазвичай дорівнює…
9.      Яку валентність може виявляти  Сульфур?
10.  Яка валентність Оксигену?
11.  Обчисліть відносну молекулярну масу СО2
12.  Обчисліть відносну молекулярну масу Н2SO


3. 10. Складання формул за валентністю

1.      Сполука Феруму(ІІІ) з Оксигеном…
2.      Сполука Плюмбуму(ІV) з Хлором(І)…
3.      Сполука Гідрогену з Сульфуром(ІІ)…
4.      Сполука Алюмінію з Бромом(І)…
5.      Сполука Фосфору(ІІІ) з Гідрогеном…
6.      Сполука Сульфуру(VI) з Оксигеном…
7.      Сполука Аргентуму(І) з Фосфором(ІІІ)…
8.      Сполука Гідрогену з Флуором…
9.      Сполука Стануму(ІV) з Оксигеном…
10.  Сполука Мангану(VІІ) з Оксигеном…
11.  Сполука Алюмінію з Оксигеном…
12.  Сполука Літію з Нітрогеном(ІІІ)…

3. 11. Масова частка елемента в складній речовині

1.      Масова частка елемента вимірюється…
2.      Відношення маси атомів цього елемента у сполуці до маси сполуки, називається…
3.      Запис w(O) в Н2О = 0,89 означає…
4.      Сума масових часток всіх елементів в сполуці дорівнює…
5.      Масова частка Оксигену у сполуці СаО дорівнює…
6.      Масова частка Кальцію у сполуці СаСО3 дорівнює 40%, а  масова частка Карбону -12% . Чому дорівнює масова  частка Оксигену?

7.      Масова частка Нітрогену в сполуці AlN дорівнює…
8.      Масова частка Карбону у сполуці СО дорівнює…
9.      Масова частка Гідрогену у сполуці CH2O дорівнює…
10.  Якщо масова частка елемента в речовині дорівнює 88%,  то чому дорівнює маса атомів цього елемента в 100% речовини?
11.  В 100г нітроген(І) оксиду N2O міститься 36,4 г атомів Оксигену. Чому дорівнює його масова частка?
12.  В 100 г натрій оксиду Na2O міститься 25,8 г атомів Оксигену. Чому дорівнює його масова частка?

3. 12. Фізичні та хімічні явища

1.      До ознак хімічних реакцій відносять…
2.      Явища – це …
3.      Фізичні явища – це…
4.      Хімічні явища – це…
5.      У фізичних явищах молекули речовин…
6.      У хімічних явищах молекули речовин…
7.      Процеси горіння – це явища…
8.      Випадання дощу – це явище…
9.      Прокисання молока – це явище…
10.  Речовини, що вступають в хімічну реакцію, називаються…
11.  Речовини, що утворюються в результаті хімічної реакції називають…
12.  Для протікання хімічних реакцій необхідний…

3. 13. Закон збереження маси. Хімічні рівняння

1.      Загальна маса речовин, що вступили в реакцію, дорівнює загальній масі речовин, добутих в наслідок цієї реакції. Це формулювання…
2.      Ким вперше був відкритий закон збереження маси?
3.      В якому році був відкритий закон збереження маси ?
4.      Рівняння хімічних реакцій –це…
5.      Для того, щоб складена схема реакції не суперечила закону збереження маси, необхідно…
6.      Де в рівнянні  ставлять коефіцієнти?
7.      Коефіцієнти – це цифри…
8.      В чому різниця між коефіцієнтом і індексом?
9.      В лівій частині рівняння реакції записують…
10.  Схема реакції відрізняється від рівняння реакції…
11.  В правій частині рівняння записують…
12.  Чи виконується закон збереження маси при горінні речовин?

3. 14. Кисень. Властивості кисню

  1. Молекула кисню складається з…
  2. В оксидах валентність кисню дорівнює…
  3. У який спосіб можна зібрати кисень?
  4. Для добування кисню в лабораторії використовують…
  5. Реакція розкладу – це..
  6. Кисень взаємодіє з простими речовинами з утворенням…
  7. Реакції сполучення – це…
  8. Як відноситься рідкий та твердий кисень до магніту?
  9. Наявність чистого кисню можна з’ясувати за допомогою…
  10. Каталізатори – це…
  11. У промисловості кисень добувають з…
  12. Кисень важчий чи легший за повітря?

3. 15. Горіння та повільне окиснення. Колообіг Оксигену

1.      Ознаками горіння є…
2.      Ознаками повільного окиснення є…
3.      Для горіння необхідно…
4.      Для того, щоб загасити полум’я , необхідно…
5.      Колообіг Оксигену в природі здійснюється головним чином за рахунок процесів…
6.      Найбільшу кількість кисню на планеті виділяють…
7.      Які вогнегасники найчастіше використовуються у побуті?
8.      Реакції взаємодії з киснем називають реакціями…
9.      Рідкий кисень використовують…
10.  Які речовини не можна гасити водою?
11.  Найефективніше гасити полум’я за допомогою…
12.  Найбільша кількість кисню витрачається при…

3. 16. Залізо

1.      Хімічний елемент Ферум утворює просту речовину…
2.      Зазвичай залізо використовують для виготовлення…
3.      Чисте залізо в народному господарстві…
4.      Ферум зазвичай має валентності…
5.      Заряд ядра атома Ферума дорівнює…
6.      Як відноситься залізо до магніту?
7.      За поширеністю у літосфері серед всіх елементів Ферум посідає…
8.      Корозія – це…
9.      Які існують методи захисту від корозії?
10.  Найпростіший спосіб захистити сталь від корозії – це…
11.  Ферумвмісними мінералами є…
12.  У сполуці FeO валентність Феруму дорівнює…

ВИСНОВКИ

„Хто цікавиться предметом, у того відкриті очі і розум” – цю педагогічну істину можна закласти в основу пізнання, в основу навчання, в основу активних та інтерактивних технологій навчання.
Сьогодні складно не погодитися з тим, що учні, які приходять навчатися в  школу не завжди проявляють інтерес до хімії. Магічне слово „хімія”, у якому сховано так багато таємного, чарівного, надприродного, що бентежить розум має зовсім інший зміст для них.
Захоплення предметом можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій спрямованих на розвиток творчих сил, здібностей та нахилів особистості та застосування різних прийомів навчання, як новітніх так і традиційних.
Для перевірки засвоєння навчального матеріалу широко застосовую у своїй практиці хімічні диктанти.
Хімічні диктанти – це ефективний спосіб швидко перевіряти знання учнів як в усній, так і письмовій формах.
Хімічні диктанти – це швидка контрольна робота з елементами інтерактивних вправ та тестування. Вони можуть бути використані на різних етапах  уроку: актуалізація опорних знань, закріплення знань, вивчення нового матеріалу.

ЗМІСТ

РОЗДІЛ 1. ХІМІЧНІ ДИКТАНТИ ЯК ФОРМА ПОТОЧНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ УЧНІВ
3
РОЗДІЛ 2. ТЕКСТИ ХІМІЧНИХ ДИКТАНТІВ З ВІДПОВІДЯМИ ЗА ТЕМАМИ
8
2.1.
Хімічний зв'язок і будова речовини
8
Диктант 1. Природа хімічного зв’язку. Ковалентний зв'язок.
8
Диктант 2. Йонний зв'язок. Типи кристалічних ґраток.
9
2.2.
Періодичний закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва. Будова атома.
9

Диктант 1. Будова атома. Ізотопи.
9

Диктант 2. Стан електронів в атомі. Електронні оболонки.
10

Диктант 3. Будова електронних оболонок атомів.
11
2.3.
Оксиди
12
2.4.
Основи
13
2.5.
Кислоти
14
2.6.
Солі
14
2.7.
Класи неорганічних сполук
15
2.8.
Основні класи неорганічних сполук. Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Оксигеновмісні й безоксигенові кислоти.
17

2.9.
Основні класи неорганічних сполук. Кислоти, їх склад, назви, класифікація. Солі.
17
2.10.
Основні класи неорганічних сполук. Кислоти, їх склад, назви, класифікація.
18
РОЗДІЛ 3. ТЕКСТИ ХІМІЧНИХ ДИКТАНТІВ БЕЗ ВІДПОВІДЕЙ ЗА ТЕМАМИ
20
3.1.
Вступ. 7 клас
20
3.2.
Правила техніки безпеки. Робота в лабораторії
20
3.3.
Речовина, матеріал, тіло. Фізичні властивості речовини
21

Диктант 1
21

Диктант 2
21
3.4.
Чисті речовини та суміші
22
3.5.
Атоми, молекули, йони
22
3.6.
Назви та символи хімічних елементів
23
3.7.
Відносна атомна маса. Прості та складні речовини. Хімічні  формули
23

Диктант 1
23

Диктант 2
24
3.8.
Хімічні елементи та прості речовини
24
3.9.

Валентність. Відносна молекулярна та відносна  формульна маса

25
3.10.
Складання формул за валентністю
25
3.11.
Масова частка елемента в складній речовині
26
3.12.
Фізичні та хімічні явища
26
3.13.
Закон збереження маси. Хімічні рівняння
27
3.14.
Кисень. Властивості кисню
27
3.15.
Горіння та повільне окиснення. Колообіг Оксигену
28
3.16.
Залізо
28
ВИСНОВКИ
29

Немає коментарів:

Дописати коментар